Odnowa mostów, wiaduktów i torów na linii Kraków Mydlniki – Podłęże, nowa nastawnia w Dłubni, oraz dodatkowe urządzenia sterowania ruchem mają usprawnić przejazd pociągów pasażerskich i towarowych podczas modernizacji krakowskiego węzła kolejowego.
Jak powiedziała nam Dorota Szalacha, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na remont trasy przeznaczono 85 mln zł.
Do 2018 roku zrealizowane zostaną inwestycje za około 49 mln zł na odcinku linii nr 95 Kraków Batowice – Nowa Huta. Zapewni to zwiększenie prędkości do 100 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dla pociągów towarowych.
Między Krakowem Batowicami, a Nową Hutą wymienionych zostanie blisko 17 km toru. W Dłubni PLK wybudują i wyposażą w urządzenia sterowania ruchem kolejowym nowoczesną nastawnię. Obecnie trwa przetarg na wybór wykonawcy prac.
Do trzeciego kwartału przyszłego roku PLK zrealizują również zadanie inwestycyjne za ok. 36 mln na odcinku Kościelniki – Podłęże. Prace poprawią parametry linii, usprawnią ruch pociągów i zwiększą bezpieczeństwo. Wymieniony będzie tor, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, sieć trakcyjna.
Ze względu m.in. na utrzymanie sprawnych przewozów towarów, PLK zapewnią także naprawę i konserwację 22 obiektów inżynieryjnych, w tym 8 wiaduktów (min. w Kościelnikach i Podgrabiu) oraz 5 mostów (min. nad Wisłą i Dłubnią). Łącznie na poprawę trasy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły 85 mln zł. Środki pochodzą z budżetu Państwa i z unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę” CEF.
Inwestycje na linii Kraków Mydlniki – Podłęże nr 95 wiążą się też z przewidywanym większym ruchem towarowym. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uwzględniają w planach inwestycje korzystne dla kolei i Krakowa, m.in. wykorzystanie transportu kolejowego przez firmy działające w sąsiedztwie linii.