1 września wejdzie w życie krakowskie porozumienie pomiędzy miastem a przedsiębiorcami dotyczące dobrych praktyk w zakresie odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu. Do piątku, 9 sierpnia do porozumienia przystąpiło 89 sklepów.
Przypomnijmy, 18 czerwca prezydent Jacek Majchrowski podpisał umowy z pierwszymi kupcami, którzy zdecydowali, że nie będą handlować alkoholem w godzinach 0.00-5.30.
Większość sklepów, które przystąpiły do porozumienia jest zrzeszona w sieciach takich jak Kocyk sp. z o.o. sp. kom., Quick Holding sp. z o.o., Shake s.c. Klimczak Agnieszka, Molo Wojciech, Betmag sp. z o.o., Na Zdrówko sp. z o.o., Podwawelska Spółdzielnia Spożywców oraz Lewiatan Małopolska sp. z o.o. Zainteresowanie przystąpieniem wyraziło dodatkowo ok. 20 sklepów. Jednak sytuacja jest dynamiczna, więc już dziś można stwierdzić, że liczba sklepów całodobowych sprzedających alkohol nocną porą znacząco się zmniejszy.
W zamian za podpisanie porozumienia miasto będzie informować o przedsiębiorcach, którzy stosują odpowiedzialną sprzedaż, zorganizuje bezpłatne szkolenia dla sprzedawców i zagwarantuje lepszą współpracę z policją i strażą miejską w celu szybkiego reagowania na incydenty. Miasto przewiduje również podjęcie działań mediacyjnych w sytuacji zaistnienia konfliktu na linii przedsiębiorca - mieszkańcy, mającego związek ze sprzedażą alkoholu.
W wyniku wprowadzenia dobrych praktyk w zakresie sprzedaży alkoholu miasto spodziewa sięuspokojenia sytuacji w okolicach sklepów w godzinach nocnych. Funkcjonowanie porozumienia będzie z dużym pożytkiem dla mieszkańców, którzy skarżą się na działalność sklepów sprzedających w nocy alkohol. Kupcy ze swojej strony natomiast zobowiązali się do stosowania wewnętrznego i zewnętrznego monitoringu wizyjnego, wraz z monitoringiem wizyjnym widocznym dla klientów oraz zawarcia umowy z firmą ochroniarską, która zapewni instalację w punkcie sprzedaży alkoholu przycisku antynapadowego oraz możliwości powiadamiania i przywoływania grupy interwencyjnej. Przedsiębiorcy zapewnią miejsce dla wszystkich oczekujących klientów wewnątrz punktu sprzedaży alkoholu, będą też reagować na wszelkie przejawy chuligaństwa i niewłaściwych zachowań.
Fot. Pixabay
Źródło: krakow.pl