Tylko jedna oferta wpłynęła do krakowskiego MPK w przetargu na dostawę przegubowych autobusów hybrydowych. Firma Solaris chce sprzedać swoje pojazdy za kwotę 25,2 mln zł netto. Czy jednak inwestycja w hybrydy to dobre rozwiązanie? Doświadczenie Warszawy przekonuje, że nie do końca.
O ofercie dla MPK nie wiemy zbyt wiele ze względu na tajemnicę handlową. Ani przewoźnik, ani producent nie ujawnili, czy do Krakowa zostaną dostarczone pojazdy w najnowszej odsłonie, czyli Solaris Urbino IV. Wiemy jedynie tyle, że będą posiadać silnik elektyczny i spalinowy Euro 6, klimatyzację, automat biletowy i nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Kraków inwestuje w hybrydy. Tymczasem prezes Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie Jan Kuźmiński w niedawnym wywiadzie dla serwisu transport-publiczny.pl stwierdził, że hybrydy elektryczno-spalinowe nie dają odpowiednich oszczędności.
- Autobusy te sprawdzają się, ale wyłącznie w ciężkich warunkach w centrum miasta, gdzie mamy do czynienia ze stosunkowo małą prędkość eksploatacyjną. Tam osiągamy oszczędności paliwa rzędu 30 proc. w stosunku do tradycyjnych 18-metrowych autobusów tylko z silnikiem diesla. Natomiast tam gdzie są buspasy, zużycie paliwa jest podobne jak tradycyjnych pojazdów. Ponadto: moim zdaniem i w opinii ekspertów inwestycja w autobusy hybrydowe nie zwróci się w czasie cyklu życia autobusu, biorąc pod uwagę średni maksymalny wiek eksploatowanych w stolicy pojazdów, chyba że używalibyśmy ich na liniach tylko w centrum Warszawy. Według naszych obliczeń cały cykl inwestycyjny zamknie się na plus po 12 latach - powiedział szef MZA Warszawa.
Przedstawiciel warszawskiego przewoźnika zaznaczył, że doskonale sprawują się w miejskich warunkach autobusy elektryczne.
- Biorąc pod uwagę cały cykl spalania i produkcji paliwa przez cały zaplanowany dla pojazdu okres eksploatacji, na miejscu i w elektrowni, uzyskujemy zmniejszenie emisji CO2 o 18% w wypadku autobusów elektrycznych - stwierdził.
Czy więc to dobrze, że krakowskie MPK inwestuje w hybrydy? Czy nie lepiej zwrócić się w kierunku elektrobusów? Niedawno krakowski przewoźnik rozstrzygnął przetarg na cztery elektrobusy o długości ok. 9 metrów. Wygrał go Solaris. Podpoznański producent dostarczył do Krakowa także używany 12-metrowy elektrobus. W Krakowie kursują także elektrobusy testowe firm AMZ, Rampini i BYD. Co ciekawe, w najnowszym przetargu na 20 autobusów elektrycznych, MPK chce kupić kilka pojazdów przegubowych (jak dotąd nikt takich autobusów nie wyprodukował w większej serii). Jeśli by się sprawdziły, to mógłby być przełom w komunikacji miejskiej w mieście walczącym ze smogiem.
RT