PILNE

Awantura na sesji. Radni chcieli powtarzać głosowanie, bo wynik im się nie spodobał

09 listopada 2017 Miasto
Autor:  Anna Kolet-Iciek

Awanturą zakończyła się próba przegłosowania rezolucji do PKP oraz ministra infrastruktury w sprawie koordynacji prac kolejowych na terenie Krakowa.

Rezolucje przygotowali radni PO i Przyjaznego Krakowa, którzy w ten sposób chcieli zwrócić uwagę ministra Andrzeja Adamczyka i władz PKP, że remonty kolejowe prowadzone na terenie Krakowa powodują liczne problemy komunikacyjne mieszkańców. W swojej rezolucji napisali, że trwające inwestycje kolejowe są oczekiwane, ale powodują ogromne utrudnienia dla mieszkańców, dlatego powinny być lepiej koordynowane.

Awaria systemu czy pomyłka radnych?

Do treści rezolucji radny PiS Mirosław Gilarski zgłosił jednak poprawkę, w której zaproponował, by rezolucję zaadresować do prezydenta Krakowa zamiast do władz PKP i ministra infrastruktury. Nieoczekiwanie jego poprawka została przegłosowana, ponieważ przez pomyłkę poparli ją radni PO: Anna Szybist i Wojciech Wojtowicz oraz radni „Przyjaznego Krakowa”: Anna Prokop-Staszecka i Sławomir Pietrzyk. - Gratuluję panu, pana poprawka przeszła - zwrócił się do Gilarskiego przewodniczący Bogusław Kośmider.

"Urojone wątpliwości"

Zaraz potem przewodniczący klubu PO Andrzej Hawranek zgłosił jednak wniosek o reasumpcję głosowania, twierdząc, że są wątpliwości, co do jego przebiegu. Argumentował to awarią systemu do głosowania i zapewniał, że część radnych PO głosowała inaczej niż pokazał system. Radni PiS sprzeciwili się reasumpcji. - To są jakieś urojone wątpliwości - mówił radny Krzysztof Durek. - Mamy wznawiać głosowanie dopóki wynik nie spełni waszych oczekiwań? - dopytywał.

Przewodniczący rady ogłosił przerwę, z której radni PiS już nie wrócili. Ostatecznie spór zakończył Andrzej Hawranek wycofując z debaty projekt rezolucji.

Radni PiS do końca obrad nie brali już udziału w głosowaniach, ale niektórzy z nich wrócili na salę. Przewodniczący Bogusław Kośmider na oko potwierdzał więc quorum potrzebne do podejmowania decyzji.

Kiedy stosować wyjątek?

W ten sposób radni przyjęli wczoraj dwie inne rezolucje. Pierwsza w sprawie “dookreślenia zasad stosowalności wyjątków w zakresie szerokości chodników dla ruchu pieszych w Krakowie” adresowana jest do ministra infrastruktury i wojewody małopolskiego. Tego pierwszego radni proszą o przesłanie dokładnej interpretacji przepisu, kiedy przy wyznaczaniu płatnych miejsc postojowych można stosować wyjątek minimum 1,5 m dla pieszych, a do tego drugiego apelują o powstrzymanie się do czasu przesłania interpretacji od kwestionowana działań miasta w tym zakresie.

Przypomnijmy. W Krakowie prowadzone są zmiany w strefie płatnego parkowania. Jak zaznacza Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zostały one wymuszone koniecznością dostosowania strefy płatnego parkowania do obowiązujących przepisów. W marcu zeszłego roku wojewoda małopolski przypomniał bowiem urzędnikom, że przy wyznaczaniu miejsc do parkowania mają obowiązek pozostawienia dla pieszych minimum 2 metrów wolnego chodnika, a tylko w wyjątkowych przypadkach może to być mniej (do 1,5 metra).

Problem w tym, że nie wiadomo, kiedy taki wyjątek można zastosować i na wszelki wypadek, by uniknąć zastrzeżeń wojewody, krakowscy urzędnicy likwidują większość miejsc, które zostawiają pieszym mniej niż 2 metry, co powoduje protesty mieszkańców mających problem z zaparkowaniem swoich aut pod domem.

O wstrzymanie ruchu kolejowego

Druga, przegłosowana wczoraj rezolucja, również adresowana jest do ministra infrastruktury oraz władz PKP i dotyczy remontów na kolei. Radni PO i Przyjaznego Krakowa napisali w niej, że trwająca modernizacja linii kolejowej E30 powoduje wiele uciążliwości wynikających ze zmiany organizacji ruchu samochodowego oraz pieszego. “Suma jednoczesnym uciążliwości przekracza dopuszczalną do zaakceptowania skalę. Zamknięcie lub ograniczenie ruchu na 9 głównych ulicach powoduje paraliż w północnej części Krakowa, co dotyczy 100 tys. mieszkańców każdego dnia”. Radni postanowili zaapelować o “zatrzymanie ruchu kolejowego na odcinku, na którym wykonywane są prace, celem szybszego ich przeprowadzenia”.

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.