Darmowe przejazdy komunikacją miejską będą wprowadzane w Krakowie na podstawie prognoz zanieczyszczeń powietrza. Nowe zasady mają zacząć obowiązywać od stycznia.
Radni przyjęli wczoraj projekt uchwały dotyczącej zmian w sposobie wprowadzania darmowej komunikacji miejskiej w dni, w których Kraków spowija smog. Obecnie bezpłatne przejazdy są wprowadzane w danym dniu, jeżeli poprzedniego poziom stężenia pyłu PM10 na wszystkich sześciu stacjach pomiarowych przekroczy 150 mikrogramów/m3.
W ubiegłym roku zdarzało się więc, że w dniu gigantycznego smogu kierowcy nie mogli korzystać z darmowych przejazdów, a dzień później, kiedy jakość powietrza zdążyła się już poprawić, bo w nocy powiał silniejszy wiatr, ogłaszano dzień z bezpłatną komunikacją.
Zgodnie z nową uchwałą darmowe przejazdy mają być wprowadzane, gdy codzienna prognoza jakości powietrza Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej dla następnej doby będzie wskazywać na prawdopodobieństwo przekroczenia średnich poziomów stężeń pyłów PM10 przez minimum 16 godzin na dobę. Poziom zanieczyszczeń ustalono na powyżej 100 µg/m3 (dla połowy powierzchni miasta) i 150 µg/m3 (również na połowie powierzchni). Poprzednio przekroczenia w całym mieście musiały wynieść 150 µg/m3.
Mieszkańcy mają być też wcześniej informowani o wprowadzeniu darmowej komunikacji. Do tej pory takie informacje przychodziły przed północą, teraz ma to być najpóźniej godzina 17.
Biletu nie będą musiały kasować osoby, które mają przy sobie dowód rejestracyjny samochodu. Jednocześnie będą mogły przewieźć autobusem lub tramwajem tyle osób. ile miejsc siedzących ma ich pojazd.
Anna Dworakowska z Krakowskiego Alarmu Smogowego chwali przyjętą przez radnych zmianę. -Dotychczas często bywało tak, że darmowa komunikacja przysługiwała, kiedy w Krakowie smogu nie było - przypomina ekspertka. - To, że teraz będzie wprowadzana na podstawie prognoz jest krokiem w dobrym kierunku, byle tylko prognozy się sprawdzały - dodaje Anna Dworakowska i zaznacza, że obniżając nieco normy zanieczyszczeń do 100 µg/m3, Kraków idzie w stronę Paryża, gdzie darmowa komunikacja wprowadzana jest przy stężeniu PM10 wynoszącym 80 µg/m3.
ZIKiT szacuje, że każdy dzień z bezpłatną komunikacją kosztuje budżet miasta ok. 90 tys. zł.