PILNE

Dobra wiadomość dla podróżujących koleją, zła dla jeżdżących tramwajem

19 kwietnia 2017 Komunikacja
Autor:  Magdalena Strzebońska-Jasińska

Odcinek torów od Dworca Głównego do Płaszowa mimo wcześniejszych zapowiedzi nie zostanie wyłączony z ruchu na czas przebudowy magistrali kolejowej. Nie da się jednak uniknąć zamknięcia linii tramwajowej pod wiaduktem kolejowym przy ul. Grzegórzeckiej.

Przetarg na modernizację odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej PKP PLK został w końcu rozstrzygnięty. Wygrało go konsorcjum Strabag i Krakowskich Zakładów Automatyki.

Inwestycja realizowana będzie w formule "projektuj i buduj". W jej ramach - w lipcu przebudowywany zostanie newralgiczny, czterokilometrowy odcinek Kraków Główny – Kraków Płaszów. PKP Polskie Linie Kolejowe zakładały, że prace na nim mogą potrwać około 40 dni i wtedy też - na czas wbijania tzw. ścianek szczelnych - miały zostać zamknięte tory kolejowe.

Wykonawca ma jednak inny plan działania. Jak powiedziała nam Dorota Szalacha, rzecznik PKP PLK, od lipca na czas remontu zamknięty będzie tylko jeden tor tak, by drugi pozostawał cały czas przejezdny.Nie da się jednak uniknąć zamknięcia linii tramwajowej pod wiaduktem kolejowym przy ul. Grzegórzeckiej. Prawdopodobnie aż na 2-3 miesiące.

Kolej też dla krakowian

Dzięki modernizacji magistrali kolejowej ma być więcej pociągów, kursów i krótsze czasy przejazdu. -

 - Zwiększy się dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską . Przystanki zapewnią pasażerom komfortową obsługę. Będą czytelnie oznakowane i wyposażone w wiaty, siedzenia oraz kompleksowy system informacji głosowej i wizualnej. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się - mówi Dorota Szalacha.

Jadąc od Krakowa Głównego pierwszym obiektem, który będzie remontowany to wiadukt nad ul. Lubicz. Konstrukcja kamiennych filarów zostanie wzmocniona, zachowane zostaną też jego wszystkie artystyczne detale. Z kolei wiadukt - nad ul. Kopernika zostanie rozebrany i zastąpiony nowym.

Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką (Dietla) będzie poszerzony o dwa tory od strony wschodniej. Bezpośrednio za wiaduktem - na długości targowiska - ma powstać nowy przystanek Kraków - Grzegórzki. Będzie on zlokalizowany na kolejnej estakadzie. Pod nią, na dwóch kondygnacjach powstaną parkingi. Wejście na perony będzie możliwe dzięki schodom, windom i pochylniom.

Kolejnym ważnym obiektem na linii jest most na Wiśle. Istniejący zostanie zachowany, a dla nowych torów zostaną zbudowane nowe mosty po obu stronach dotychczasowej konstrukcji. Całkowicie zmienić ma się przystanek Kraków Zabłocie. Za istniejącymi peronami na estakadach mają zostać wybudowane nowe tory. Perony będą obsługiwały zarówno tory aglomeracyjne jak i dalekobieżne. Bezpośrednio za przystankiem od linii odchodzić będzie powstająca już łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. 

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.