Mieszkańcy Krakowa w tym roku po raz pierwszy od 73 lat nie zobaczą pochodu Lajkonika, jednej z najstarszych krakowskich tradycji o 200-letniej historii. Zamiast tego już od dzisiaj na dwóch liniach regularnych zaczną kursować i wozić pasażerów nowoczesne Lajkoniki.
Pierwszy tramwaj będzie kursował na linii nr 52, która łączy nowohuckie Osiedle Piastów z pętlą Czerwone Maki P+R. Na tej linii nowy tramwaj zastąpi wysłużony i wysokopodłogowy pociąg, który zjedzie do zajezdni. Z kolei drugi Lajkonik będzie kursował na linii nr 3 (Nowy Bieżanów P+R - Krowodrza Górka), gdzie zastąpi mniej pojemny tramwaj. Warto podkreślić, że pasażerowie Lajkonika, który będzie kursował na linii nr 52, jako pierwsi w Polsce będą mieli okazję podróżować tramwajem wyposażonym w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej.
Przypomnijmy, że dwa tramwaje, które wyjechały na linie regularne to pierwsze z 50 nowych tramwajów zamówionych przez MPK SA. Trzeci wagon z tej dostawy jest w Krakowie i przechodzi odbiory, a czwarty wagon jest już przygotowywany do transportu do Krakowa. Wszystkie nowe niskopodłogowe tramwaje będą mieć długość 33,4 metra i szerokość 2,4 m. Całkowita pojemność pojazdu to 225 osób, w tym 82 miejsca siedzące.
Tramwaje zostaną wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów zostanie zamontowana specjalna platforma, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji będą porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne. W wyposażeniu wagonu nie zabraknie apteczki pierwszej pomocy. Dwa tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, umożliwiający jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom na odcinkach niezelektryfikowanych lub w przypadku awarii sieci trakcyjnej. Tramwaje będą przyjazne dla środowiska. Zastosowany w nich system rekuperacji umożliwi wykorzystywanie energii hamowania. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią z kolei komfortowe warunki pracy dla motorniczych.
Ten nowoczesny, spełniający najwyższe międzynarodowe standardy designu tramwaj został opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie. Do projektu malowania tramwaju wykorzystano krakowskie barwy: białą i niebieską, ale bez ułożenia ich na pojeździe w formie pasów. Nowy design nawiązuje do eksploatowanych już w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzony we wnętrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku.
Przypomnijmy, że firma Stadler wyprodukuje także kolejne niskopodłogowe i nowoczesne tramwaje zamówione przez MPK SA. W kwietniu 2020 roku została podpisana umowa ramowa obejmująca możliwość zamówienia nawet 60 nowych tramwajów oraz umowy realizacyjne na dostawę 35 tramwajów z terminami dostaw zaplanowanymi na lata 2022-2023. W sumie już na pewno do Krakowa trafi więc co najmniej 85 Lajkoników.