PILNE

Inwestycja, która zmieni miasto

13 marca 2017 Komunikacja
Autor:  Magdalena Strzebońska-Jasińska

 Pociągi między Krakowem Głównym, a Krakowem Płaszowem będą jeździć jeszcze do wakacji. Potem rozpocznie się inwestycja, która ma zmienić oblicze naszego miasta. Jej rozpoczęcie planowane było na kwiecień, jednak już wiadomo, że termin zostanie przesunięty na lipiec.

Przetarg na modernizację odcinka Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej PKP PLK ogłosiła w grudniu ubiegłego roku. Inwestycja realizowana będzie w formule "projektuj i buduj". W jej ramach w lipcu przebudowywany zostanie newralgiczny, czterokilometrowy odcinek Kraków Główny – Kraków Płaszów.

PKP Polskie Linie Kolejowe zakładają, że prace na nim mogą potrwać około 40 dni. Jednak to tylko szacunki. Wszystko terminy będą znane, gdy zakończy się procedura przetargowa i wyłoniony zostanie wykonawca, który ostatecznie zdecyduje, ile czasu potrzeba mu na realizację robót.

- Ma to nastąpić w kwietniu – powiedziała nam Dorota Szalacha, rzecznik PKP PKL.

Wtedy też Kolej Małopolska, której pociągi kursują m.in. miedzy Lotniskiem Balice, a Wieliczką, a także Przewozy Regionalne S.A. będą zastanawiać się nad opracowaniem komunikacji zastępczej dla swoich pasazerów.

Co się zmieni?

Ma być więcej pociągów, kursów i krótsze czasy przejazdu dzięki dodatkowym torom i nowoczesnym urządzeniom. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią z kolei  wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych.

Jadąc od Krakowa Głównego pierwszym obiektem, który będzie remontowany to wiadukt nad ul. Lubicz. Konstrukcja kamiennych filarów zostanie wzmocniona, zachowane zostaną też jego wszystkie artystyczne detale.

Kolejny wiadukt - nad ul. Kopernika zostanie rozebrany i zastąpiony nowym. Bezpośrednio za nim - na odcinku pomiędzy ulicami Kopernika i Grzegórzecką (Dietla) - nasyp zostanie zastąpiony estakadą kolejową. Pod nią - na poziomie ulicy - powstaną parkingi.

Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką (Dietla) będzie poszerzony o dwa tory od strony wschodniej. Bezpośrednio za wiaduktem - na długości targowiska - ma powstać nowy przystanek Kraków - Grzegórzki. Będzie on zlokalizowany na kolejnej estakadzie. Pod nią, na dwóch kondygnacjach powstaną parkingi. Wejście na perony będzie możliwe dzięki schodom, windom i pochylniom.

Kolejnym ważnym obiektem na linii jest most na Wiśle. Istniejący zostanie zachowany, a dla nowych torów zostaną zbudowane nowe mosty po obu stronach dotychczasowej konstrukcji. Całkowicie zmienić ma się przystanek Kraków Zabłocie. Za istniejącymi peronami na estakadach mają zostać wybudowane nowe tory. Perony będą obsługiwały zarówno tory aglomeracyjne jak i dalekobieżne. Bezpośrednio za przystankiem od linii odchodzić będzie powstająca już łącznica Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Tory tej łącznicy będą włączone do linii jako trzecia, najbardziej zewnętrzna para torów, z rozjazdami łączącymi je z torami aglomeracyjnymi. Następnie wjadą na estakadę w kierunku przystanku Kraków Krzemionki.

Wiecej informacji tutaj

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.