Żeby świąteczne zakupy były udane muszą być przemyślane. Tymczasem większość z nas zostawia je na ostatnią chwilę. Takie buszowanie po sklepach w pośpiechu jest jednak ryzykowne i czasem może stwarzać zarówno problemy prawne jak i finansowe.
Jerzy Gramatyka, miejski rzecznik konsumentów w Krakowie radzi, jak przed świętami robić zakupy z głową.
- Od lat apeluję, żeby nie kupować niepotrzebnych przedmiotów tylko dlatego, że są odświętnie opakowane. Trzeba dokładnie przeanalizować treść oferty sklepu i porównać, co proponuje nam konkurencja - mówi Jerzy Gramatyka.
Rzecznik dodaje też, że nie warto odkładać zakupu prezentów na ostatnią chwile, a jeśli już tak się stanie, to w przypadku tych dokonywanych w stacjonarnych sklepach warto zapytać sprzedawcę o zasady zwrotu. Większość taką możliwość dopuszcza limitując jednak liczbę dni.
W przypadku zakupów w sklepach internetowych mamy prawo w ciągu 2 tygodni na odstąpienie od umowy, z uwagi na fakt, że wcześniej nie mogliśmy zweryfikować oferty. Oczywiście prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje w przypadku towarów, które nie mogłyby już podlegać ponownej sprzedaży. Nie zwrócimy więc rzeczy spersonalizowanych, np. garnituru szytego na miarę czy rzeczy mających krótki termin przydatności do użycia. Takiemu zwrotowi nie podlegają także płyty albo programy komputerowe, jeśli ich opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.
Jerzy Gramatyka radzi też, by w przypadku sklepów internetowych korzystać z doświadczonych i pewnych sprzedawców, którzy działają na rynku przez dłuższy okres czasu.
- Nie warto tu kierować się zasadą, że liczy się tylko cena. Bo to prowadzi do nieoczekiwanych efektów. Płacimy niby mniej, a towaru nie dostajemy - mówi Gramatyka. - Po świętach zawsze mamy o około 30 proc. więcej spraw konsumentów niezadowolonych z zakupów.
Ważną kwestią jest też wybór kwater i ośrodków wypoczynkowych na świąteczne dni. Każdego roku zdarzają się oferty wystawiane w popularnych miejscowościach przez nieuczciwych kontrahentów. Warto sobie zadać trud i kilka faktów sprawdzić, by nie pać ofiarą takiego oszustwa. Należy zadzwonić do urzędu gminy i zapytać, czy dana firma figuruje w rejestrze przedsiębiorców, albo organizacji branżowej. Dobrze jest też sprawdzić, czy pod danym adresem nieruchomość w ogóle istnieje, bo czasem się zdarza, że są to wirtualne adresy.
- Sugerowałbym też, że w przypadkach, gdy jedynym sposobem kontaktu z kontrahentem jest telefon komórkowy i adres email, a nie ma danych NIP, REGON - nie korzystać z takich ofert - zaleca Jerzy Gramatyka
Złote rady przed zakupami
1. Nie kupujmy produktów żywnościowych na wyrost., by nie marnować żywności. Jeśli kupujemy, to czytajmy etykiety.
2. Nie ufaj słowom „promocja”, „superokazja” . Zanim zdecydujesz się na taki zakup sprawdź, czy ile ten sam towar kosztuje w innym sklepie za pomocą wyszukiwarek internetowych.
3. Sprawdzaj gramaturę towaru lub liczbę sztuk. Często w dużych opakowaniach znajduje się mniej produktu , niż wskazuje jego wielkość.
4. Sprawdzaj datę ważności Sprzedawca nie ma prawa oferować przeterminowanego towaru po obniżonej cenie, bo jego spożycie może być groźne dla zdrowia.
5. Czytaj etykiety! Informacje na opakowaniu mogą wprowadzać w błąd, dlatego z na kartonie powinniśmy znaleźć jasną informację, czy kupujemy np. sok czy nektar. Niekiedy pozornie podobne produkty mają zupełnie inny skład,
6. Producent nie powinien przypisywać produktowi nadzwyczajnych właściwości. Zakazane jest sugerowanie kupującemu, że dany artykuł ma specjalne właściwości lecznicze.
7. Zachowaj dowód zakupu Bez niego trudno będzie wykazać, z kim i kiedy zawarliśmy umowę sprzedaży. Paragony powinien wydawać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale też handlujący na targowisku czy bazarze, o ile ma obowiązek posiadania kasy rejestrującej.
8. Masz prawo do reklamacji. W przypadku produktów spożywczych żywność pakowaną można reklamować do 3 dni od chwili otwarcia, a produkty spożywcze sprzedawane luzem 3 dni od momentu zakupu. W pozostałych przypadkach towar niezgodny z umową możemy reklamować u sprzedawcy w terminie do 2 lat.
9. Zapytaj eksperta
Poradę prawną uzyskamy, dzwoniąc na bezpłatną infolinię konsumencką 0800 800 008 od pon. do pt. w godz. 9–17. W Krakowie pomocą służy Miejski Rzecznik Kosumentów. Do biura można zgłaszać się:
•osobiście: Al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne, box nr 49 (parter), od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.40 do 15.30.
•telefonicznie: 12 61 69 231, 12 61 69 232,
•elektronicznie: www.bip.krakow.pl/rzecznik .