PILNE

Jelcze i Scanie odchodzą na zasłużoną emeryturę

06 października 2018 Komunikacja
Autor:  Jakub Kot

Po wycofaniu w 2007 roku kultowych Ikarusów nadeszła pora na pożegnanie kolejnych niezwykle popularnych autobusów, które służyły mieszkańcom Krakowa od kilkudziesięciu lat. Dziś po raz ostatni na regularne linie wyjadą autobusy marki Jelcz 121MB, Jelcz 181MB, Jelcz Vero oraz Scania 113 CLL. Każdy z nich po wykonanych kursach w godz. 14.00-14.30 przyjedzie na pętlę os. Podwawelskie, gdzie nastąpi ich uroczyste pożegnanie. 

Na jakich liniach będzie można spotkać tego dnia kończące służbę mieszkańcom autobusy? Scania 113 CLL będzie kursować na linii nr 162 i swój ostatni kurs rozpocznie o 13.46 z Podgórek Tynieckich. Jelcz 121MB będzie kursował na linii nr 124 (424) i o godz. 13.56 wyruszy z pętli TAURON Arena Kraków Wieczysta. Jelcz Vero pojawi się na linii nr 101 (100), a ostatni kurs będzie miał z Kopca Kościuszki o 14.18. Jelcz 181MB będzie kursował na linii nr 112 i swój ostatni kurs rozpocznie o 14.05 z pętli Tyniec Kamieniołom. 

Autobusy marki Jelcz 181MB to pierwsze niskopodłogowe autobusy przegubowe wyprodukowane przez zakłady Jelcz. Były dostarczane do Krakowa od września 1996 roku do września 2007 roku. Jako ciekawostkę warto dodać, że do Krakowa dostarczono pierwszy wyprodukowany autobus z nowym nadwoziem. Posiadają silniki Mercedesa spełniające normy Euro 2 oraz Euro 3. 

Z kolei pierwsze autobusy Jelcz M 121 MB (czyli z silnikiem Mercedesa) zostały dostarczone w 1996 roku. Posiadały nadwozie bardzo zbliżone do pierwszych Jelczy M 121M. Kolejne dostarczano w latach 1998 - 2002. Wyposażone były w automatyczne skrzynie biegów Voith 3 biegowe, lub ZF 4 lub 5 biegowe. Posiadały też 2 wersje przełożenia tylnego mostu. W związku z tym ich teoretyczna prędkość maksymalna jest zróżnicowana i wynosi 66 km/h, 75 km/h, 80km/h lub 90 km/h. Autobusy te obecnie stacjonują w zajezdni i stacji obsługi Wola Duchacka, choć w latach 1999 - 2004 część z nich znajdowała się w Bieńczycach. 

Autobusy Jelcz Vero zostały zakupione po raz pierwszy w czerwcu 2005 roku dla Stacji Obsługi Wola Duchacka. Zakupiono wówczas 32 autobusy. Kolejne autobusy tym razem dla Stacji Obsługi Bieńczyce kupiono we wrześniu 2007 (10 sztuk) i maju 2008 roku (8 sztuk). Pod względem konstrukcyjnym autobus jest nieco zmodyfikowaną wersją Mercedesa O815 z nadwoziem Auwarter (od oryginału różni się minimalnie górną częścią nadwozia, słupkami okiennymi oraz przednimi drzwiami). Wszystkie autobusy są wyposażone w silnik o mocy 136 KM. 

Autobusy Scania CN 113 CLL były produkowane w Polsce, w Słupsku w latach 1994 - 1998. MPK Kraków było ich największym odbiorcą. Pierwszy autobus wyprodukowany w Słupsku trafił właśnie do Krakowa. Od początku eksploatowane są on eprzez zajezdnię i stację obsługi w Płaszowie. Są wyposażone w automatyczne 3 biegowe skrzynie biegów VOITH (za wyjątkiem 4 autobusów posiadających 4 biegową skrzynię ZF). 

Wycofanie tych marek autobusów z linii regularnych nie oznacza, że już nigdy nie zobaczymy ich na krakowskich ulicach. Najbliższa okazja będzie w najbliższą niedzielę podczas parady zabytkowych i nowoczesnych autobusów.


Fot. MPK

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.