Grzegórzecka i Krowoderska jednokierunkowe, część Kazimierza wyłącznie dla mieszkańców i nocne parkowanie na 11 ulicach. To tylko niektóre zmiany jakie jesienią zamierza wprowadzić miasto w strefie płatnego parkowania. Już wiadomo, że z obszaru miasta zniknie ponad 3 tys. miejsc parkingowych.
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu poinformował dziś, że od jesieni w Krakowie zaczną obowiązywać nowe zasady parkowania pojazdów. Zmiany wymuszone zostały koniecznością dostosowania strefy płatnego parkowania do obowiązujących przepisów. W marcu zeszłego roku wojewoda małopolski przypomniał bowiem urzędnikom, że przy wyznaczaniu miejsc do parkowania mają obowiązek pozostawienia dla pieszych minimum 2 metrów wolnego chodnika, a tylko w wyjątkowych przypadkach może to być 1,5 metra. Wstępne analizy pokazywały, że chcąc dostosować się do tych zasad, Kraków będzie musiał zlikwidować nawet 5 tys. miejsc parkingowych w strefie.
Już jednak wiadomo, że wiele z nich uda się ocalić. - Z przygotowanych przez nas planów wynika, że ok. 16 proc. z 21 tys. miejsc parkingowych musi zostać zlikwidowanych - mówi Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT.
To daje ponad 3,3 tys. stanowisk postojowych mniej.
Jak tłumaczy Łukasz Franek, wiele miejsc uda się zachować dzięki wprowadzeniu nowych rozwiązań, jak chociażby zwężenie pasów jezdni na 30 ulicach, wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na 13, czy też dopuszczeniu w niektórych rejonach możliwości nocnego parkowania. Na 10 ulicach urzędnicy zdecydowali o pozostawieniu dla pieszych mniej niż 2 metry wolnego miejsca. - To wyjątkowe przypadki, które dopuszcza rozporządzenie - mówi Łukasz Franek.
I tak, mniej miejsca piesi będą mieli na chodnikach wzdłuż ul. Sarego, Dąbrówki, Rękawka, Dąbrowskiego, Wrzesińskiej, Joselewicza (od ul. Starowiślnej do torów), Szwedzkiej, Zamkowej, Sandomierskiej oraz Masarskiej.
Na Kazimierzu oraz w rejonie ul. Studenckiej i Krupniczej pojawią się natomiast strefy wyłącznie dla mieszkańców (na zdjęciu zaznaczone na zielono).
Podczas prezentowania zmian w strefie płatnego parkowania Łukasz Franek poinformował, że ZIKiT uruchomił specjalny adres mailowy, pod który można przesyłać uwagi do przygotowanego projektu ( parkowanie@dialog-spoleczny.pl).
- Mam jednak nadzieję, że nie będzie to przebiegało na zasadzie robienia sensacji, czy wyszukiwania błędów w projekcie. Choć domyślam się, że jesteśmy skazani na pożarcie, ale poddajemy się temu, bo transparentność jest dla nas bardzo istotna - zapewnił wicedyrektor Franek.
Z wyjątku zróbmy regułę
Zgodnie z jego przewidywaniami pierwsze protesty już się pojawiły. Zdaniem przedstawicieli Stowarzyszenia Stare Podgórze “masowy proces likwidacji miejsc spowoduje, że centrum przestanie być przyjazne dla mieszkańców”. - Dla rodzin pozbawionych miejsc parkingowych, nie wystarczy przestrzeni, skutkiem czego wiele z nich będzie zmuszonych wyprowadzić się z centrum, a ich mieszkania zostaną zmienione w hostele i lokale usługowe dla turystów - podkreśla Michał Łenczyński ze stowarzyszenia.
Jego zdaniem niedopuszczalne jest również wprowadzenie stref “tylko dla mieszkańców”, bo to może zaszkodzić przedsiębiorcom prowadzącym działalność na terenie zielonej strefy.
- Ubiegłoroczna likwidacja wielu miejsc parkingowych w Podgórzu doprowadziła do powstania ruchu obywatelskiego „Stare Podgórze”, ok. 800 mieszkańców sprzeciwiło się proponowanym przez ZIKiT zmianom, zebrano ponad 2000 podpisów przeciwko likwidacji miejsc postojowych. Błędy z Podgórza są właśnie powielane w całym centrum Krakowa. W związku z tym jesteśmy przygotowani na rozpoczęcie zmasowanego protestu obejmującego cały Kraków, angażującego tysiące mieszkańców. Rozpoczniemy te działania, jeżeli wdrożone zostaną zmiany niekorzystne dla mieszkańców miasta - ostrzega Łenczyński.
Jego zdaniem miasto powinno przyjąć jako regułę, a nie wyjątek, pozostawienie 1,5 m na chodniku dla pieszych w całej strefie płatnego parkowania. - W przepisach określono, że może być min. 1,5 metra w miejscach które zostały „uzasadnione”. Oczekujemy że wszystkie miejsca 1,5 metra będą uzasadniane, a nie usuwane. Kontrola wojewody wykazała nieprawidłowość m.in. w braku uzasadnień 1.5 metra, a nie nakazała likwidacji takich miejsc - zaznacza Michał Łenczyński.
Co chce zmienić ZIKiT?
Zawężone zostaną pasy ruchu na ulicach: Biskupiej; Koletek; Krupniczej; Pawlikowskiego; Pędzichów; Poselskiej Radziwiłłowskiej; św. Teresy; Wenecja; Augustiańskiej; Berka Joselewicza; Bożego Ciała; Chmielowskiego; Józefa; Kupa; Orzeszkowej; plac Nowy; św. Sebastiana; Trynitarskiej; Borowieckiej; Lubicz; Topolowej; Botanicznej; Chodkiewicza; al. Daszyńskiego; Kopernika; Pola; Prochowej; Rzeźniczej; Strzeleckiej.
Ruch jednokierunkowy zostanie wprowadzony na ulicach: Czystej; Krowoderskiej; Słowiańskiej; Zegadłowicza; Estery; Gazowej; Halickiej; Józefa; Miodowej; św. Wawrzyńca; Chodkiewicza; Grzegórzeckiej; św. Łazarza.
Nocne parkowanie (między godz. 22:00 a 7:00 lub 10:00 i w weekendy) będzie możliwe wzdłuż ulic: Dolnych Młynów; al. Krasińskiego; Piłsudskiego; Dajwór; Dietla; Krakowskiej; Podgórskiej; Skałecznej; Starowiślnej; Grzegórzeckiej; św. Łazarza.