Prawdopodobnie od jesieni wprowadzone zostaną nowe, rygorystyczne zasady dla ruchu samochodowego w centrum Krakowa. Powstaną nowe strefy, a niektóre ulice zostaną przekształcone w jednokierunkowe. Wszystko po to, by mieszkańcy cześciej korzystali z miejskich autobusów i tramwajów.
Krakowianie najczęściej poruszają się po mieście komunikacją zbiorową (36,3). Jazdę samochodem wybiera 33,7 proc mieszkańców, ale aut stale przybywa, więc ta liczba za jakiś czas może gwałtownie wzrosnąć.
Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, chce temu przeciwdziałać, proponując podział miasta na trzy nowe strefy: złotą, srebrną i zieloną, oraz przekształcając część ulic w jednokierunkowe. Dzięki tym posunięciom ruch samochodowy mógłby zostać ograniczony do 25 proc. To na razie wstępna propozycja. Wprowadzenie zmian przewidziane jest najwcześniej jesienią, po konsultacjach z mieszkańcami Krakowa.
Złota strefa obejmowałaby m.in. Rynek Główny, ul. Szewską, Floriańską, część św. Jana, część Pijarskiej, Mikołajską, Sienną, część Brackiej, Grodzką, Stolarską, Kanoniczą i część Karmelickiej. Tu mieszkańcy i dostawcy mogliby poruszać się w godz. 22 do 10 rano.
Strefa srebrna to ulice wewnątrz pierwszej obwodnicy, gdzie obecnie obowiązuje identyfikatory B. Są to m.in. ul. Dominikańska, Poselska, św. Krzyża, Szpitalna, św. Marka, część św. Jana, Sławkowska, Szczepańska, Reformacka, część Pijarskiej, św. Anny, Wiślna, Gołębia, część Brackiej. Tu wjazd byłby możliwy tylko dla mieszkańców, służb, taksówek i gości hotelowych. Dostawy byłyby w niej realizowane w godz. 18-12.
Strefa zielona obejmowałaby znacznie więcej ulic w centrum miasta, m.in. część ul Basztowej, Dunajewskiego, Podwale, część ul Straszewskiego, ul. Podzamcze, św. Idziego. Dostawy byłyby możliwe przez całą dobę. Ulice w strefie "zielonej" mają funkcjonować wg schematu tzw. superbloków, co oznacza, że wszyscy mogą się swobodnie poruszać po drogach zewnętrznych "bloków", a na ulice wewnątrz kwartałów wstęp będą miały tylko pojazdy mieszkańców.
Kolejne zmiany dotyczą kierowców, którzy poruszają się poza tzw. "strefą B". Ulicami: św. Gertrudy (na odcinku od ul. Sarego) oraz Westerplatte do Kopernika będzie można jechać tylko w kierunku Dworca Głównego.
Ul. Lubicz – według założeń ZIKiT – stałaby się jednokierunkowa w stronę dworca (od ul. Strzeleckiej).
Jednokierunkowe byłyby też ulice: Długa (od ul. Helclów) w stronę skrzyżowania ze św. Filipa, św. Filipa w kierunku placu Matejki oraz Piłsudskiego (od Garncarskiej) i Straszewskiego (aż pod Wawel).