PILNE

Miasto podniesie ceny biletów? Jest nowy projekt

07 lutego 2019 Komunikacja
Jakub Kot

Redaktor Naczelny

W przyszłym tygodniu radni zapoznają się z projektem zmian w taryfie biletowej, który został opracowany przez Zarząd Transportu Publicznego. Wśród propozycji jest m.in. obniżenie ceny biletu sieciowego dla posiadaczy Karty Krakowskiej z 72 zł do 69 zł, podwyżka ceny biletu jednorazowego o 20 groszy czy zamiana biletu 20-minutowego na 15-minutowy w cenie 3 zł.  

- Założeniem zmian jest to, by osoby przyjeżdżające rzadziej do Krakowa płaciły stawki zbliżone do realnych kosztów podróży, zaś regularnie poruszający się po mieście transportem zbiorowym i przyczyniający się do odkorkowania ulic i zmniejszania zanieczyszczeń mogli zakupić bilet w jak najkorzystniejszej cenie. W przypadku Krakowa ma to być 69 zł. Takie rozwiązanie pozwoli zbilansować budżet na komunikację zbiorową, bez wprowadzania dodatkowych dopłat z budżetu miasta - uważają urzędnicy. 

Jednocześnie wycofany ze sprzedaży byłby bilet okresowy obowiązujący wyłącznie na trasie jednej linii. Przyczyn tego kroku jest kilka. Pierwotnie bilet ten tworzono z myślą o uczniach, którzy poruszali się codziennie na trasie dom-szkoła. Dzięki niższej cenie był to bilet mniej obciążający portfel rodzin wielodzietnych. Obecnie, dzięki wzrostowi zamożności Krakowa, możliwe stało się sfinansowanie nieodpłatnych przejazdów dla uczniów. Tym samym radykalnie spadła liczba osób kupujących bilety okresowe na jedną linię - z ok. 100 tys. miesięcznie do 30 tys. miesięcznie. Jednocześnie, wraz z wprowadzeniem nieodpłatnych biletów dla uczniów, wzrosła sprzedaż biletów okresowych na wszystkie linie (o ponad 15 tys.), co wskazywałoby, że część osób zrezygnowała z dojeżdżania samochodem z dziećmi i zdecydowała się na podróże komunikacją zbiorową.

- Bilet na jedną linię stał się więc narzędziem podróży dla niewielkiej grupy osób, które mają to szczęście, że ich codzienną trasę po Krakowie można odbyć pojazdem jednej linii. Przy tym, jak atrakcyjną jest proponowana nowa cena biletu okresowego na wszystkie linie (sieciowego) uznajemy, że osoby te nie będą pokrzywdzone - zaznacza Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Kolejną istotną zmianą w taryfie biletowej są zmiany w cenniku biletów jednorazowych. Ponieważ średni czas przejazdu przez miasto w ostatnich latach spadł, bilet 20-minutowy wprowadzany jako bilet dla krótkich podróży po mieście, stał się podstawowym biletem dla osób podróżujących transportem zbiorowym nieregularnie. W ciągu 20 minut mogą oni przejechać przez pół miasta. Ponieważ nie taki był cel wprowadzania biletu krótkookresowego, czas jego obowiązywania zostanie skrócony do kwadransa.

- Utrzymujemy więc nadal bilet pozwalający w tani sposób przejechać krótkie odcinki. Zarazem podwyżce po ponad sześciu latach podlegnie bilet jednoprzejazdowy (lub 30-minutowy przy przesiadce) - mówi Franek. Nowa proponowana cena to 4 zł (zaokrąglona, by wygodniej korzystało się z biletomatów). Bilet godzinny ma z kolei kosztować 5 zł. 


Fot. MPK

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.