PILNE

MPK bierze kredyt na nowe tramwaje

04 grudnia 2018 Komunikacja
Jakub Kot

Redaktor Naczelny

Europejski Bank Inwestycyjny udzielił Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie kredytu - na łączną sumę 376 mln zł (ok. 87 mln euro) - na zakup 90 nowoczesnych, niskopodłogowych i energooszczędnych tramwajów oraz modernizację istniejących. 

‒ MPK SA w Krakowie, po dopełnieniu niezbędnych warunków przewidzianych w umowie kredytowej z EBI planuje, że w grudniu podpisze umowę na dostawę 15 tramwajów. Cały czas trwają także przygotowania do ogłoszenia w 2019 roku przetargu na zakup 40 nowoczesnych wagonów, z opcją zamówienia kolejnych 20 - powiedział Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.

‒ Jest to już trzeci kredyt EBI w ciągu ostatnich 10 lat udzielony Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu SA w Krakowie na zakup lub modernizację taboru. Oprócz tego, Bank brał udział we współfinansowaniu rozbudowy infrastruktury tramwajowej. Rozwój efektywnego miejskiego transportu publicznego jest jednym z najlepszych sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza i przeciwdziałania skutkom zmian klimatu - stwierdził Vazil Hudak, wiceprezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Nowy kredyt, w wysokości 376 mln zł, jest najwyższym do tej pory finansowaniem udzielonym MPK przez EBI od rozpoczęcia współpracy. Od 2010 roku MPK otrzymało z EBI wsparcie rzędu 618 mln zł, wliczając w to ostatnią pożyczkę. 

Obecnie przeprowadzany jest dialog techniczny w sprawie zamówienia nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. Został ogłoszony 28 września 2018 roku. To efekt rozbudowanych planów miasta, dotyczących wymiany taboru tramwajowego. W ciągu kilku najbliższych lat Kraków chce bowiem przeznaczyć na ten cel ok. 1 mld zł, tak, aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 7 par drzwi i przewiozą co najmniej 220 pasażerów, z czego 35% na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej.


Fot. MPK

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.