PILNE

Nadchodzi rewolucja w przestrzeni miejskiej Krakowa

23 sierpnia 2017 Miasto
Autor:  Magdalena Strzebońska-Jasińska

Do 29 września potrwa wyłożenie do publicznego wglądu projektu uchwały krajobrazowej, która określa na jakich zasadach mogą być w Krakowie usytuowane obiekty małej architektury, ogrodzenia oraz tablice i urządzenia reklamowe.

Procedura sporządzania uchwały krajobrazowej - wedle ustawy - nie przewiduje możliwości składania wniosków do projektu. Jednak zespół przygotowujący w Krakowie taki dokument - świadomy ogromnego zainteresowania mieszkańców tematem uporządkowania przestrzeni publicznej – przeprowadził w ramach pozaproceduralnych konsultacji społecznych ankietę internetową. Jej celem było poznanie poglądów mieszkańców na temat przyszłych regulacji. W oparciu o nie, a także o opinie innych zainteresowanych podmiotów stworzona została koncepcja, która porządkuje przestrzeń Krakowa.

Projekt uchwały krajobrazowej został właśnie wyłożony do publicznego wglądu i można się z nim zapoznawać do 29 września, zaś uwagi będzie można składać do 13 października.

- Opinia mieszkańców jest podstawą do stworzenia ostatecznych zapisów, które pod koniec roku przedstawione zostaną Radzie Miasta Krakowa - informuje Elzbieta Koterba, zastępca Prezydenta  do spraw Rozwoju Miasta Krakowa.

Jeśli chodzi o obiekty małej architektury wyznaczono trzy strefy. Pierwsza to centrum miasta (w granicach pierwszej obwodnicy). Tu ławki, kosze lub latarnie muszą być wykonane z naturalnych materiałów (drewno, stal, kamień, aluminium, szkło). Druga strefa obejmuje pozostałą część miasta, poza terenami przyrodniczymi. Postawione tu elementy małej architektury mogą być wykonane już imitacji kamienia naturalnego. Obowiązywać będzie za to zakaz umieszczanie elementów refleksyjnych i odblaskowych. W trzeciej strefie, tzw. przyrodniczej nakazane będzie stosowanie materiałów naturalnych takich, jak drewno, kamień.

 W przypadku umieszczania reklam (tablic reklamowych i urządzeń reklamowych) wyznaczono pięć stref krajobrazowych. : I - obszar wewnątrz Plant; II - obszar w rejonie II obwodnicy oraz stare Dębniki i obszar Starej Huty; III – obszar ochrony przyrodniczej, czyli tereny zielone; IV - główne trasy komunikacyjne, głównie wylotowe (Zakopiańska i Wadowicka, Wielicka i Kamieńskiego, Turowicza, Brożka i Grota-Roweckiego, Księcia Józefa i Mirowska, wschodnia obwodnica, Igołomska, Mogilska i Jana Pawła II, Opolska, Lublańska, Bora-Komorowskiego, gen. Andersa, Conrada, Pasternik, Jasnogórska, Rożańskiego, Kocmyrzowska); V – obszar ochrony krajobrazu lokalnego.

W I strefie nie będą mogły się pojawić żadne reklamy na budynkach, poza szyldami na parterach. Pozostaną natomiast reklamy na tzw. okrąglakach, czyli słupach ogłoszeniowych. Przy drogach dojazdowych (strefa IV) nie będą już mogły stać wielkie reklamy wolnostojące, a tylko billboardy (do 18 mkw) i zbiorcze pylony reklamowe.

Jeśli chodzi o zasady budowania ogrodzeń, to Kraków ma zostać podzielony na cztery strefy: I - o przeważającej funkcji terenów mieszkaniowych jednorodzinnych, II - wielorodzinnych, III - usługowych oraz IV - zieleni. I tak płoty, bramy czy ogrodzenia będą mogły się pojawić tylko na terenach zabudowy jednorodzinnej, a także tam, gdzie to konieczne, np. wokół szkół, boisk czy kortów tenisowych. Wznoszący nowe budynki wielorodzinne nie będą już ich mogli zagrodzić.  Zalecane jest stosowanie żywopłotów, co ma stworzyć warunki do zaaranżowania przestrzeni w sposób bardziej przyjazny i estetyczny.Ogrodzeń i płotów nie będzie też można stawiać na terenach zielonych, w parkach czy na łąkach. 

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.