PILNE

Nowa Strefa Płatnego Parkowania. Jak może wyglądać? Ile zapłacimy?

06 maja 2019 Miasto
Jakub Kot

Redaktor Naczelny

Do wtorku Zarząd Transportu Publicznego prowadzi konsultacje społeczne poświęcone projektowi uchwały zmieniającej reguły funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania w Krakowie. ZTP zakłada wzrost stawek opłat za postój oraz włączenie do SPP dwóch nowych obszarów miasta. 

Zarząd Transportu Publicznego opracował projekt zmian w Strefie Płatnego Parkowania. SPP ma zostać poszerzona o tereny Zabłocia i os. Podwawelskiego. Zmiany są odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców, którzy od kilku lat domagali się poszerzenia strefy, mają poprawić komfort ich życia. Ponadto zróżnicowane zostaną opłaty za pierwszą godzinę postoju, w zależności od odległości od centrum miasta. Bliżej centrum - tam, gdzie dostępnych miejsc parkingowych jest mniej - opłaty będą wyższe. Dalej od Starego Miasta - niższe. Strefa miałaby obowiązywać również w weekendy. Projekt został opracowany na podstawie analiz zapotrzebowania parkingowego w Krakowie. Z propozycjami zmian zapoznali się już radni miejscy.

- Nowe stawki opłat wzrosną w porównaniu z obecnymi. Tych, stosowanych do tej pory, nie można było zmieniać od 2001 r. - wówczas ustalono je na sztywno bez możliwości waloryzacji. Wartość tych stawek w odniesieniu do siły nabywczej spadła o połowę od tamtej pory - zaznacza Łukasz Franek - dyrektor Zarządu Transportu Publicznego. Jesienią 2018 r. na zlecenie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przeprowadzono analizę popytu i podaży miejsc postojowych na obszarze SPP. Strefy, gdzie proponowana jest stawka 8 zł za pierwszą godzinę postoju (9,60 zł za drugą, 11,40 zł za trzecią, za kolejne - 8 zł) to obszary, w których popyt na miejsca postojowe przekracza 90 proc. podaży. W tych podstrefach kierowcy najdłużej szukają też miejsca postoju.

Podstrefy, dla których proponowana jest stawka 5 zł za pierwszą godzinę postoju (6 zł za drugą, 7,20 zł trzecią, za każdą kolejną - 5 zł) to z kolei obszary o niższym zapotrzebowaniu na miejsca postojowe. Włączenie nowych terenów miasta do SPP ma z kolei być reakcją na zachowania kierowców. Zabłocie jest silnie turystycznym terenem, na którym mieszkańcy mają kłopoty ze znalezieniem miejsca postojowego. Z kolei os. Podwawelskie dla wielu kierowców dojeżdżających do centrum pełni funkcję miejsca postojowego, co z kolei odbija się na komforcie życia jego mieszkańców.



Fot. Magiczny Kraków

Źródło: krakow.pl

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.