Do wtorku Zarząd Transportu Publicznego prowadzi konsultacje społeczne poświęcone projektowi uchwały zmieniającej reguły funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania w Krakowie. ZTP zakłada wzrost stawek opłat za postój oraz włączenie do SPP dwóch nowych obszarów miasta.
Zarząd Transportu Publicznego opracował projekt zmian w Strefie Płatnego Parkowania. SPP ma zostać poszerzona o tereny Zabłocia i os. Podwawelskiego. Zmiany są odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców, którzy od kilku lat domagali się poszerzenia strefy, mają poprawić komfort ich życia. Ponadto zróżnicowane zostaną opłaty za pierwszą godzinę postoju, w zależności od odległości od centrum miasta. Bliżej centrum - tam, gdzie dostępnych miejsc parkingowych jest mniej - opłaty będą wyższe. Dalej od Starego Miasta - niższe. Strefa miałaby obowiązywać również w weekendy. Projekt został opracowany na podstawie analiz zapotrzebowania parkingowego w Krakowie. Z propozycjami zmian zapoznali się już radni miejscy.
- Nowe stawki opłat wzrosną w porównaniu z obecnymi. Tych, stosowanych do tej pory, nie można było zmieniać od 2001 r. - wówczas ustalono je na sztywno bez możliwości waloryzacji. Wartość tych stawek w odniesieniu do siły nabywczej spadła o połowę od tamtej pory - zaznacza Łukasz Franek - dyrektor Zarządu Transportu Publicznego. Jesienią 2018 r. na zlecenie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przeprowadzono analizę popytu i podaży miejsc postojowych na obszarze SPP. Strefy, gdzie proponowana jest stawka 8 zł za pierwszą godzinę postoju (9,60 zł za drugą, 11,40 zł za trzecią, za kolejne - 8 zł) to obszary, w których popyt na miejsca postojowe przekracza 90 proc. podaży. W tych podstrefach kierowcy najdłużej szukają też miejsca postoju.
Podstrefy, dla których proponowana jest stawka 5 zł za pierwszą godzinę postoju (6 zł za drugą, 7,20 zł trzecią, za każdą kolejną - 5 zł) to z kolei obszary o niższym zapotrzebowaniu na miejsca postojowe. Włączenie nowych terenów miasta do SPP ma z kolei być reakcją na zachowania kierowców. Zabłocie jest silnie turystycznym terenem, na którym mieszkańcy mają kłopoty ze znalezieniem miejsca postojowego. Z kolei os. Podwawelskie dla wielu kierowców dojeżdżających do centrum pełni funkcję miejsca postojowego, co z kolei odbija się na komforcie życia jego mieszkańców.
Fot. Magiczny Kraków
Źródło: krakow.pl