Na pętli tramwajowo-autobusowej Mały Płaszów pokazano nowe autobusy miejskie klasy mini, do obsługi Tele-busa.
- Zgodnie z zapowiedziami Prezydenta Krakowa realizacja tego zamówienia powoduje, że od dzisiaj w Krakowie już nie tylko na liniach regularnych, ale także do obsługi Tele-busa będą wykorzystywane wyłącznie autobusy z silnikami spełniającymi co najmniej normę Euro 5 - mówił podczas prezentacji Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Nowe pojazdy mają konstrukcję opartą na bazowym furgonie Mercedes-Benz Sprinter516 z silnikiem o pojemności 2143 cm3 i mocy 120 kW (163 KM), spełniającym najwyższe normy emisji spalin Euro 6. Mini autobusy charakteryzują się niskimi kosztami eksploatacji. Ich zaletą jest także duża zwrotność i małe gabaryty, pozwalające dojechać do miejsc niedostępnych dla standardowych autobusów. Dzięki niskopodłogowej przestrzeni w przedniej części pojazdu pasażerowie z łatwością wejdą na pokład pojazdu, zwłaszcza osoby starsze i niepełnosprawne, które od razu będą mogły zająć miejsca siedzące dostępne z poziomu niskiej podłogi. Pojazdy będą także posiadać rampę wjazdową ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Autobusy zostaną wyposażone w klimatyzację, tabliceelektroniczne, automat biletowy i monitoring. Długość mini autobusu to ok. 7,4 m. W środku będzie 13 miejsc siedzących i 16 miejsc stojących. Koszt zakupu 3 mini autobusów to ponad 2 mln zł.
Warto podkreślić, że zakup tego typu autobusów nie jest przypadkowy. Zostały bowiem zamówione do obsługi Tele-busa, który funkcjonuje w rejonie Płaszowa i Rybitw.
Przypomnijmy, że pierwszy kurs Tele-busa odbył się 14 lipca 2007 roku, a więc ponad11 lat temu. W ciągu pierwszego miesiąca skorzystało z tej usługi 350 osób. Dziś taka liczba osób podróżuje Tele-busem czasami w ciągu tylko jednego dnia. Miesięcznie średnia liczba pasażerów Tele-busa to ok. 4 000 osób.
Fot. MPK