Krótsze podróże do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego, oraz wygodna obsługa pasażerów na nowych przystankach Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze. To gwarantować ma przebiegająca nad Krakowem łącznica kolejowa. Dziś pojechał nią pierwszy pociąg osobowy.
PKP kończą budowę krakowskiej łącznicy. To największy tego typu obiekt w Polsce, długi na ponad tysiąc metrów. Składa się z on z trzech estakad i dwóch wiaduktów podtrzymywanych przez 30 filarów o wysokości 15 metrów.
Dzięki łącznicy podróżni zyskają szybsze, bezpośrednie połączenia aglomeracyjne i regionalne. Skróci się czas podróży do Zakopanego i Skawiny. Podróżni pociągów dalekobieżnych nie będą czekali na zmianę lokomotywy na stacji Kraków Płaszów i bezpośrednio z Krakowa Głównego pojadą w stronę Tatr.
- Krakowska łącznica to obecnie największy i najwyższy obiekt na sieci kolejowej, który ma istotne znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i międzyregionalnego. Pokazuje, że kolej dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego odzyskuje swoje znaczenie nie tylko w miastach i aglomeracjach, ale także coraz lepiej łączy Polskę – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W grudniu podróżni skorzystają z nowoczesnych przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze (dawniej: Kraków Krzemionki). Będą one równocześnie pełnić rolę centrów przesiadkowych. Dobrze oznakowane, zadaszone perony z wiatami i ławkami oraz system informacji pasażerskiej poprawią komfort obsługi podróżnych. Na przystankach znajdują się windy oraz schody ruchome.
Zmieniło się także otoczenie. W pobliżu przystanku Kraków Zabłocie wybudowano parking oraz drogę dojazdową, która łączy ulicę Lipową i Zabłocie. Na końcu ul. Lipowej powstało rondo. Odnowione zostało przejście podziemne pomiędzy ulicami Kącik i Lipową. W pobliżu przystanku Kraków Podgórze wyremontowano ulice.
Łącznica w liczbach:
- trzy estakady o łącznej długości ponad kilometra
- dwa wiadukty o długości 155 metrów.
- 30 filarów o wysokości do 15 m.
- 28 stalowych przęseł
W ramach inwestycji przebudowano również prawie 9 km torów oraz 6 rozjazdów kolejowych. Każde z 600-tonowych przęseł estakady to 200 ton stali i 400 ton betonu. Do budowy łącznicy wykorzystano prawie 7 tys. ton stali konstrukcyjnej, ponad 3 tys. ton stali zbrojeniowej oraz 25,5 tys. ton betonu. Całkowita wartość projektu to 348 mln zł.