PILNE

Nowe wystawy w Bunkrze Sztuki: fotografia, pamięć i ekologia

27 stycznia 2017 Kultura
Autor:  MB

Opór [Resistance], Węgiel, czerwona i czarna glina na ścianie, National Gallery of Modern Art, Mumbaj, © Prabhakar Pachpute 2016.

© Wojciech Wilczyk / Kraków (Bieńczyce), Oś. Kalinowe

© René Radomsky

Justyna Mędrala, Maszyna była pod takim wrażeniem, że sama na siebie spadła, produkcja prac

Państwowe pakiety pomocowe [State relief packages] (z serii Tkanka społeczna [Social Fabric]), Węgiel na papierze, Ifa Gallery w Stuttgarcie i Berlinie, © Prabhakar Pachpute 2013

Spotkanie [The Encounter], ołówek na papierze, © Prabhakar Pachpute 2016

Z serii Jeden ma wizję, reszta ma wiarę [One has vision rest has belief], Kolaż i akwarela na papierze, w ramach 14. Biennale w Stambule 2015, © Rupali Patil 2015.

Fabryczny market [Mill Mall], druk cyfrowy na macie do cięcia, Centrum Sztuki Parasite, Hong Kong, © Rupali Patil 2014.

Prace m.in. z zakresu fotografii, grafiki, instalacji oraz rysunku już od dziś oglądać będzie można w Bunkrze Sztuki, który otwiera trzy nowe wystawy. W przestrzeni Galerii pokazane zostaną fotograficzne zapisy realiów Krakowa i Norymbergii, ujęte w sposób historyczny, intymny lub oniryczny. Justyna Mędrala zaprosi widzów w podróż po swojej pamięci i snach, a dwoje indyjskich twórców pokaże, czego dowiedzieli się o węglu podczas rezydencji w Małopolsce i na Górnym Śląsku.

Na wystawę Równolegle (KRK/NUE) złożą się prace fotografów z lat 1945-2016 powiązane z dwoma odmiennymi pod względem wojennych i powojennych losów miastami – Norymbergą oraz Krakowem. Pierwsze, uznawane za stolicę nazizmu, niemal doszczętnie zniszczone w czasie wojny i drugie, w tym samym czasie prawie nietknięte, na którym nowe władze mściły się już w nowej rzeczywistości. Zróżnicowane fotografie w formie mozaiki, palimpsestu łączącego to, co prywatne, intymne z historią, tworzyć będą opowieść o dwóch odrębnych przestrzeniach, powiązanych ze sobą postacią Wita Stwosza, ale też rozmaitymi inicjatywami kulturalnymi.

Justyna Mędrala rekonstruuje wspomnienia, sięga do pokładów podświadomości, prezentując swoje oniryczne poszukiwania, podczas których kreśli obraz wehikułu, tajemniczej maszyny. Jak przeczytać można w tekście kuratorskim Krzysztofa Siatki, artystka tworzy obsesyjną historię wizualną o swojej… obsesji. Jej poszukiwania są absurdalne, pozbawione wyraźnego celu, sytuują się na granicy szaleństwa. Podczas wystawy Maszyna była pod takim wrażeniem, że sama na siebie spadła laboratorium pamięci artystki przedzielone będzie kotarą z wosku, symbolizującą sen i jawę, wiedzę i niewiedzę, ich wzajemne przenikanie się. Na ekspozycję złożą się prace wykonane z materiałów organicznych, nietrwałych. Mędrala, tworząca między innymi węglowe instalacje, sięgnie tym razem po ogień i dym.

Trzecia wystawa również będzie miała związek z węglem, tyle że ujmie go raczej w kategoriach kulturowych i społecznych. Tytułowe Zwiastunki chaosu to górniczki, których rolę w przemyśle wydobywczym, między innymi, badają Prabhakar Pachpute i Rupali Patil. Twórcy śledzą także cały system funkcjonowania węgla w społeczeństwie, badając warunki życia górników, obserwując ich tradycje oraz zjawisko zamykania kopalń. Artystyczny duet przyjrzy się, jakie skutki człowiekowi oraz naturze przynosi przemysłowa eksploatacja środowiska, również w Polsce. Swój pobyt w naszym kraju Prabhakar Pachpute i Rupali Patil rozpoczęli w grudniu. Teraz zaprezentują wyniki swoich artystycznych obserwacji i poszukiwań. Jedna z kuratorek, Lidia Krawczyk, zaznacza, że wystawa została pomyślana jako rozmowa między dwoma artystami i dwoma zupełnie różnymi krajami.

Wernisaż trzech powyższych wystaw już dziś, 27 stycznia, w Bunkrze Sztuki o godz. 18.00.

Zdjęcia (mat. prasowe):

1. Opór [Resistance], Węgiel, czerwona i czarna glina na ścianie, National Gallery of Modern Art, Mumbaj, © Prabhakar Pachpute 2016.
2. © Wojciech Wilczyk / Kraków (Bieńczyce), Oś. Kalinowe.
3. © René Radomsky.
4. Justyna Mędrala, Maszyna była pod takim wrażeniem, że sama na siebie spadła, produkcja prac.
5. Państwowe pakiety pomocowe [State relief packages] (z serii Tkanka społeczna [Social Fabric]), Węgiel na papierze, Ifa Gallery w Stuttgarcie i Berlinie, © Prabhakar Pachpute 2013
6. Spotkanie [The Encounter], ołówek na papierze, © Prabhakar Pachpute 2016.
7. Z serii Jeden ma wizję, reszta ma wiarę [One has vision rest has belief], Kolaż i akwarela na papierze, w ramach 14. Biennale w Stambule 2015, © Rupali Patil 2015.
8. Fabryczny market [Mill Mall], druk cyfrowy na macie do cięcia, Centrum Sztuki Parasite, Hong Kong, © Rupali Patil 2014.

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.