Prace Jacka Sempolińskiego to abstrakcyjne, „okaleczone” płótna, które prostotą przedstawień nawiązują do dalekowschodnich wzorców. Już od piątku będzie można je oglądać w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Na wystawie zaprezentowane zostanie ponad sto dziesięć obrazów i rysunków z lat 1958–2011.
Gwałtowne pociągnięcia pędzla, chłodne kolory, poprzecierane i poprzecinane płótna to charakterystyczne cechy prac Jacka Sempolińskiego. Traktują o życiu, religii i ludzkiej egzystencji. Malarz, rysownik, pedagog i eseista, pozostawił ogromną artystyczną spuściznę, na którą składa się ponad osiemset płócien i kilka tysięcy rysunków. Już od piątku jego prace będzie można zobaczyć w przestrzeniach ekspozycyjnych Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
W swoich dziennikach zaznaczał, że nie tylko my patrzymy na dzieła, ale również one spoglądają na nas. Jak pisze o twórczości Jacka Sempolińskiego Emilia Olechnowicz, myśl, która była dla niego szczególnie ważna to spojrzenie obrazu, które według artysty powinno być dla twórcy głównym celem jego pracy. Wątek „patrzącego obrazu” stał się punktem wyjścia dla organizatorów krakowskiej wystawy. Autorka scenariusza i aranżacji ekspozycji Anna Król zwraca uwagę, że płótna Sempolińskiego przyciągają uwagę odbiorcy, jego wzrok, wręcz przykuwają go, zamieniając się z nim miejscami.
Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące to kolejna wystawa w Muzeum Manghha dążąca do przedstawienia fenomenów sztuki polskiej XX wieku. Przed nią prezentowano pod tym kątem m.in. prace Andrzeja Wróblewskiego, Andrzeja Wajdy i Grupy WPROST.
Jacek Sempoliński. Obrazy patrzące
wernisaż: 20 stycznia 2017, godz. 18:00
czas trwania wystawy: 21 stycznia 2017 – 26 marca 2017
Zdjęcia: mat. prasowe organizatora
1. Czaszka, 1985, olej, płótno.
2. Czaszka, 1985, olej na płótnie; 100 × 80, kolekcja prywatna.
3. Czaszka Autoportret (Łazarz), 1991–1999, technika mieszana na płótnie; 110 × 75, kolekcja prywatna.
4. Otwarty mózg, 2008_akryl na płótnie; 92 × 73, kolekcja prywatna.
5. Krew utajona, 2010_akryl na płótnie; 30 × 30, kolekcja prywatna.