Od dziś przez następne pół roku 30 asystentów osób niepełnosprawnych wyruszy w Kraków, by pomagać podopiecznym w załatwianiu urzędowych spraw. Żeby otrzymać takie wsparcie, wystarczy do nich zadzwonić dzień przed planowana wizytą w urzędzie.
Zdarza się, że osoba niepełnosprawna potrzebuje załatwić sprawę na przykład w magistracie, ale obawia się problemów związanych z dotarciem na miejsce, poruszania się w tłumie ludzi pomiędzy licznymi okienkami, czy braku informacji. Często też chciałaby, by zaufany człowiek przeczytał dokument, który otrzyma od urzędnika do podpisania czy wypełnienia. Właśnie w tego typu sprawach pomocny będzie asystent osoby niepełnosprawnej. On zorganizuje pomoc podczas wizyty w banku, urzędzie, na poczcie,czy też w szpitalu.
Jak powiedział nam Damian Kiss z Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego, która prowadzi ten projekt, asystenci będą pomagać w załatwianiu spraw na miejscu na przykład czytaniu umów, ale już nie ich interpretowaniu.
- Projekt dziś się rozpoczął, a już na jutro mamy zgłoszenie od osoby niewidomej, która ma wizytę w szpitalu - mówi Damian Kiss.
Z pomocy asystenta mogą skorzystać osoby, które mają orzeczony stopień niepełnosprawności. Mogą nimi być mieszkańcy Krakowa, ale także osoby zamieszkałe poza miastem. Żeby otrzymać wsparcie, wystarczy zadzwonić dzień przed wizytą w urzędzie i umówić się z asystentem.
Wszelkich informacji udzielają pracownicy fundacji: Damian Kiss - tel. kom. 663 883 337 · Joanna Czudecka – tel. kom. 663 000 038
Wsparcie jest bezpłatne.