Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Skawiny, powrót Kolei Małopolskich na trasę Kraków – Miechów – Sędziszów, a także więcej składów na trasie Kraków – Bielsko Biała – to najważniejsze zmiany nowego, kolejowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie już 10 grudnia.
Niewiele ponad 20 minut (od 22 do 28) będzie trwała podróż pociągiem ze Skawiny do centrum Krakowa. Pasażerowie, którzy zdecydują się od 10 grudnia na podróż w dni robocze będą mieli do dyspozycji aż 57 kursów realizowanych zarówno przez Koleje Małopolskiej jak i Przewozy Regionalne. Nieznacznie mniej pociągów, bo 42, pojedzie po torach w weekendy i dni wolne od pracy.
Niestety, ze względu na remonty torów prowadzone na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów początkowo nie uda się wprowadzić regularności odjazdów, która cechuje pozostałe połączenia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. W godzinach szczytu pasażerowie mogą jednak liczyć na kursy średnio co 30 minut.
Studenci za bilet z Krakowa do Skawiny zapłacą niewiele ponad 2 zł, bilet normalny będzie kosztował 4,50 zł, natomiast miesięczny 95 zł.
Ale to nie jedyne zmiany, jakie niesie ze sobą nowy rozkład jazdy. Na linię powracają pociągi obsługiwane przez Koleje Małopolskie, a dzięki nowo otwartej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki osoby wybierające się ze Skawiny do Krakowa dojadą do samego centrum bez konieczności przesiadki.
Pociągi Przewozów Regionalnych pojadą także po trasach Ostrowiec Świętokrzyski – Kielce – Kraków oraz Kraków – Bielsko-Biała i Kraków – Zakopane. W miejsce pociągu „Orlik” relacji Częstochowa – Kraków uruchomiona zostanie para pociągów Kozłów – Skawina – Kozłów. Ponadto poranny pociąg z Miechowa (odjazd 5:20) przez Kraków pojedzie w bezpośredniej relacji do Bielska-Białej.
Pozostałe zmiany w Województwie Małopolskim
Znaczącą zmianą w nowym rozkładzie jazdy to uruchomienie Podhalańskiej Kolei Regionalnej. Od 27 kwietnia 2018 roku dzięki dodatkowym 22 kursom realizowanym na odcinku Nowy Targ – Zakopane – Nowy Targ pociągi będą jeździć po tej trasie co około godzinę.
Zyskają także pasażerowie podróżujący na trasie Olkusz – Katowice, bowiem od grudnia na tory wyjadą dodatkowe dwa pociągi.
Uruchomione zostanie także bezpośrednie połączenia Katowice – Rzeszów oraz Rybnik – Rzeszów, a liczba kursów z Krakowa do Bielska–Białej wzrośnie z 8 do 12.
Zaplanowano także szereg dodatkowych połączeń specjalnych.
W okresie świąteczno-noworocznym oraz w każdy weekend wakacji pasażerowie będą mogli skorzystać z przyspieszonych połączeń do Zakopanego realizowanych przez Koleje Małopolskie. Uruchomiony zostanie także specjalny pociąg Katowice – Żywiec – Sucha Beskidzka – Zakopane obsługiwany przez Koleje Śląskie, który będzie kursował w okresie ferii zimowych, wakacji oraz w długie weekendy.
Pomyślano także o miłośnikach białego szaleństwa i wędrówek po górach, którzy w czasie ferii zimowych, wakacji i w długie weekendy komfortowo dojadą do Krynicy-Zdroju.
Remonty infrastruktury Niestety ze względu na szeroko zakrojone prace remontowe torów prowadzone przez PKP PLK S.A. pasażerowie wciąż powinni liczyć się z utrudnieniami w ruchu pociągów.
W związku w tym na trasie SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia – Kraków Główny pociągi odjeżdżać będą co godzinę. Mniej pociągów pojedzie także po trasie Kraków Główny – Trzebinia. W związku z remontami torów od 22 marca do 20 czerwca oraz od 17 września do 16 listopada 2018 roku zawieszony zostanie ruch na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka.
Pasażerowie mogą jednak liczyć na wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej. Autobusy pojadą także zamiast wybranych pociągów SKA3 na odcinku Kraków-Podłęże.
Szczegółowe rozkłady jazdy do pobrania poniżej. Można je też znaleźć na stronach: www.portalpasazera.pl, www.malopolskiekoleje.pl, www.polregio.pl oraz www.kolejeslaskie.com