Ulotność i delikatność oraz charyzmatyczną moc, czyli wizerunki kobiet w japońskiej sztuce drzeworytniczej i malarskiej zaprezentuje Muzeum Narodowe w Krakowie. Na nowej wystawie w Gmachu Głównym zobaczyć będzie można również kimona, pasy obi i przykłady rzemiosła artystycznego tradycyjnie kojarzonego z kobiecością.
Damy, poetki, kurtyzany i dziewczęta z herbaciarni sportretowane przez najznakomitszych artystów japońskich okresu Edo pokazane zostaną już wkrótce w MNK. Ekspozycja przybliży widzom dzieła, których wspólnym tematem będzie wizerunek kobiety w kulturze japońskiej w czasie, kiedy po bratobójczych walkach Japonia została zjednoczona i zapanował pokój, a stolicę kraju przeniesiono z Kioto do Edo – dzisiejszego Tokio.
Wieloaspektowe ujęcie zagadnienia pozwoli zapoznać się nie tylko z wyobrażeniami na temat kobiecości oraz związanymi z nią impresjami czy scenami intymnymi, ale zaprezentuje też dążenia do jej ideału przez mężczyzn – aktorów teatru kabuki specjalizujących się w odtwarzaniu ról kobiecych, wychowywanych w manierze wiotkości i delikatności. Wystawa zgromadzi również prace malarskie oraz przykłady rzemiosła artystycznego. Obok kimon i pasów obi zobaczyć będzie można grzebienie, toaletki, lustra i szpile do włosów.
ONNA – piękno, siła, ekstaza. Drzeworyty i malarstwo japońskie z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie to okazja do zapoznania się z kunsztem japońskich twórców. Będą wśród nich Suzuki Harunobu, zwany ojcem barwnego drzeworytu, Torii Kiyonaga, ujmujący sceny w wyrafinowane formaty wąskich kompozycji, założyciel szkoły Utagawa – mistrz Toyokuni, „wyszczuplający” swoich modeli, czy znakomity przedstawiciel tzw. złotego okresu drzeworytu – Kitagawy Utamaro.
ONNA – piękno, siła, ekstaza. Drzeworyty i malarstwo japońskie z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie
Gmach Główny MNK
15 lutego – 3 maja 2017
Zdjęcia (mat. prasowe organizatora):
1. Kitagawa Utamaro (1753–1806), Kobieta pisząca list z serii: Pięć wizerunków pięknych kobiet, ok. 1803–1804, drzeworyt barwny na papierze, własność: Muzeum Narodowe w Krakowie.
2. Yashima Gakutei (1786 [?] – 1868), Bóg szczęścia Ebisu z serii: Parodia siedmiu bogów szczęścia, ok. 1830, drzeworyt barwny na papierze, surimono, własność: Muzeum Narodowe w Krakowie.
3. Kitagawa Utamaro (1753–1806), Para kochanków przy parawanie – kartka z albumu Komachi biki, 1802, drzeworyt barwny na papierze , własność: Muzeum Narodowe w Krakowie.