Budowa drogi startowej i uruchomienie Centrum Edukacji Lotniczej to najważniejsze, tegoroczne wyzwania krakowskiego lotniska. Mają one udoskonalić ofertę skierowaną do pasażerów, przewoźników i lokalnej społeczności.
- Rozwój gospodarczy i kulturalny całego regionu nie jest możliwy bez nowoczesnego lotniska, oferującego atrakcyjną siatkę połączeń i najwyższy poziom świadczonych usług - mówi Radosław Włoszek, prezes Zarządu Kraków Airport. – Jeśli zależy nam na tym, by Kraków i Małopolska przyciągały nowych inwestorów, a także ważne wydarzenia kulturalne, religijne, naukowe czy sportowe, to nie możemy sobie pozwolić na zastój. Lotnisko cały czas musi się rozwijać.
W ubiegłym roku zakończono modernizację i rozbudowę terminalu pasażerskiego. Dzięki temu zwiększyło się bezpieczeństwo, komfort oraz standard świadczonych usług. Przebudowany terminal ma ponad 55 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Zainstalowano w nim najnowocześniejszy system kontroli bagażu rejestrowanego, oparty na urządzeniach CT (tomografii komputerowej).
W ubiegłym roku oddany został do użytku parking terenowy, który może pomieścić m.in. 853 samochody i 10 autobusów. W ramach inwestycji wykonano też infrastrukturę towarzyszącą w tym: wybieg dla zwierząt, a także wiaty dla skuterów i rowerów.
Plan dla Balic
Obecnie trwają prace nad planem generalnym lotniska, który określi kierunki w jakich port będzie rozwijał się w najbliższych latach.
Z kolei najważniejszym, tegorocznym zadaniem jest budowa nowej drogi startowej. Przygotowania do inwestycji rozpoczęły się dialogiem z lokalną społecznością.
Niebawem rozpocznie się też przebudowa najstarszej (południowo-zachodniej) części płyty postojowej (tzw. PPS). Planuje się również budowę łącznika między hotelem a kładką tak, by goście Hilton Garden Inn mogli komfortowo przejść do terminalu, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz. W tym roku wprowadzone zostaną też kolejne udogodnienia dla pasażerów. Będą to dwa dodatkowe punkty kontroli bezpieczeństwa, przechowalnia bagażu oraz stanowiska samodzielnego nadawania bagażu (self-service bag drop-off).
W pierwszej połowie roku zaplanowano również uruchomienie Centrum Edukacji Lotniczej – programu skierowanego dla dzieci i młodzieży. Będzie się mieścić w dawnym terminalu T2, który zostanie wyposażony i zaadaptowany na ten cel w drodze konkursu ogłoszonego przez Kraków Airport.
Lotnisko z rekordami
W ubiegłym roku lotnisko obsłużyło blisko pięć milionów pasażerów (w tym uczestników Światowych Dni Młodzieży), czyli o prawie 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Rekordy notowano co miesiąc, a najwięcej w sierpniu (prawie 500 tys. osób). Prognozy krakowskiego lotniska zakładają obsłużenie w tym roku 5,2 miliona pasażerów.
Kraków miał w ubiegłym roku 86 połączeń regularnych i czarterowych. Z lotniska skorzystało 21 przewoźników. Uruchomiono 14 nowych połączeń (Sprint Air – Olsztyn-Mazury; Aegean – Ateny; Air France – Paryż; easyJet – Mediolan, Neapol, Wenecja, Manchester, Genewa; Iberia Express – Madryt; Jet2.com – Manchester; SAS – Kopenhaga; Ryanair – Bristol, Belfast, Bournemouth).
Teraz nowym przewoźnikiem będą izraelskie linie lotnicze El-Al. Po prawie siedmiu latach przerwy, od 3 lipca do Krakowa wraca bezpośrednie połączenie ze Stanami Zjednoczonymi (do Chicago). W sumie przewoźnicy uruchomią 12 nowych połączeń: LOT – Chicago; El-Al – Tel Awiw; Eurowings – Dusseldorf; Ryanair – Chania, Porto, Lourdes, Pescara, Wenecja, Walencja, Lamezia; SAS – Sztokholm; Jet2.com – Birmingham.
Port był w w kwietniu gospodarzem Routes Europe 2016, największego europejskiego spotkania przedstawicieli linii lotniczych, lotnisk oraz branży turystycznej. Do Krakowa przyjechała rekordowa liczba 1261 delegatów. Przedstawiciele Kraków Airport dobrze wykorzystali ten czas, co pokazuje liczba nowych połączeń.