Ma marsowe czoło, ściągnięte brwi, surowe spojrzenie i podkręcone wąsy, a stojąc przy biurku dłonią wskazuje na mapą Krakowa, który w czasie jego czternastoletnich rządów stał się europejską metropolią.
Mowa o prezydencie Juliuszu Leo, którego pomnik już w przyszłym roku stanie w Podgórzu u zbiegu ul. Józefińskiej i Nadwiślańskiej w sąsiedztwie kładki Bernatka.
Dziś poznaliśmy autorów zwycięskiego projektu na pomnik prezydenta Leo. Jury konkursowe wybrało projekt Karola Badyny i Łukasza Podczaszego, którzy otrzymają w nagrodę 30 tys. złotych.
Dodatkowo przyznano dwa wyróżnienia honorowe dla prac Aleksandra Śliwy oraz Jana Tutaja i Grzegorza Bilińskiego.
Wybrany do realizacji projekt pomnika Juliusza Lea przedstawia postać prezydenta stojącego w charakterystycznej pozie przy biurku. Dłonią dotyka on blatu z ukazaną w płaskorzeźbie mapą Krakowa.
Inicjatorami budowy pomnika są radni miejscy. Jeśli wszystkie prace zostaną wykonane zgodnie z planem, pomnik zostanie odsłonięty 20 lutego 2018 roku w setną rocznicę śmierci zasłużonego dla Krakowa prezydenta.
Szacowany koszt realizacji projektu to 522 tys. złotych.
Dziś prezydent Jacek Majchrowski, prezentując zwycięski projekt chwalił swojego poprzednika: – Wielki Kraków to dzieło prezydenta Juliusza Lea - mówił. - Za jego prezydentury Kraków przestał dusić się w ciasnych średniowiecznych murach i zmienił się w nowoczesną europejską metropolię. Miasto powiększyło się ośmiokrotnie, wchłaniając okoliczne miejscowości.
Juliusz Leo był politykiem, prawnikiem, ekonomistą i posłem do Sejmu Krajowego. Od 1893 roku zasiadał w Radzie Miasta Krakowa, w latach 1901-1904 był wiceprezydentem Krakowa, a od 1904 do 1918 roku prezydentem miasta. Na początku XX wieku doprowadził do realizacji idei Wielkiego Krakowa, czyli przyłączenia do miasta trzynastu wsi i gmin podmiejskich, a w 1915 roku do przyłączenia także Podgórza, będącego wcześniej samodzielnym miastem. Leo uporządkował też miejskie finanse, wykupił Wawel z rąk armii austro-węgierskiej, rozbudował sieć kanalizacyjną, wodociągową i tramwajową oraz utworzył jednostkę miejską, która zajęła się sprzątaniem ulic. Urządził Kraków na ówczesną miarę nowoczesnych europejskich metropolii.
Fot. Bogusław Świerzowski, krakow.pl