Co zrobić, kiedy po zapłaceniu za parkowanie nie otrzymamy potwierdzenia w postaci bloczka lub na ekranie pojawi się komunikat „błąd transakcji”? Do końca nie wiemy, czy ponownie musimy zapłacić za postój, czy też ta opłata została już przez nas uiczczona. News.krakow.pl podpowiada kierowcom, jak się w takich sytuacjach zachować.
- Na każdym urządzeniu umieszczony jest numer telefonu, pod który należy zadzwonić w przypadku sytuacji wymagającej wyjaśnienia – zaznacza przedstawiciel Miejskiej Infrastruktury, spółki odpowiadającej za krakowską Strefę Płatnego Parkowania.
Jeśli w parkometrze została wniesiona opłata (gotówką lub karta), ale np. z powodu wyczerpania się papieru bilet nie został wydany, kierowcy przysługuje prawo do postoju na czas, który wykupił. Jednak jak zaznacza zarządca, tego rodzaju problem powinno się od razu zgłosić pod wskazanym numerem.
- Pozostawia się wtedy pojazd bez widocznego biletu, i po otrzymaniu zawiadomienia należy zgłosić reklamację w Biurze Strefy Płatnego Parkowania przy ul. Reymonta 20 w Krakowie – podkreśla reprezentant Miejskiej Infrastruktury w Krakowie.
Zwraca jednak również uwagę na fakt, że często zdarzają się sytuacje, w których nie dochodzi do transakcji z przyczyn niezależnych od działania parkometru. Dzieje się tak np. z powodu braku autoryzacji płatności ze strony banku, braku środków na koncie czy źle wykonanej czynności przy zakupie biletu. Wówczas pieniądze nie zostają pobrane, a na wyświetlaczu parkometru pojawia się komunikat "Błąd Transakcji”. To oznacza, ze opłaty za postój nie została uiszczona.
W kilku krakowskich strefach (P7, P8 oraz w części P6I) znajdują się nowe parkometry, które posiadają funkcjonalność sprawdzania opłaty z numerem rejestracyjnym. - W takim przypadku jeżeli nie zostanie wydane potwierdzenie wniesienia opłaty, np. z powodu wyczerpania się papieru, a transakcja została dokonana poprawnie, kontroler uzyskuje informacje o tym, że postój został opłacony – podaje Miejska Infrastruktura.
Wówczas opłata dodatkowa, która grozi za brak uiszczenia należności za parkowanie, nie jest nakładana. Podstawowe warunki to prawidłowe wprowadzenie numeru rejestracyjnego samochodu oraz informacja o zakończeniu transakcji. Przedsiębiorstwo podkreśla, że trwają starania, aby zastosować tego rodzaju rozwiązanie w pozostałych urządzeniach z funkcją wprowadzania numerów rejestracyjnych pojazdów.
Parkometry zasilane są energią słoneczną (przy użyciu solarów), tak więc nie posiadają stałych przyłączy. Zazwyczaj nie wykazują znacznych różnic w funkcjonowaniu latem i zimą, choć przy niskich temperaturach mogą wystąpić zakłócenia w ich działaniu. Najczęstsze usterki związane są jednak z elementami, z którymi styka się użytkownik, takimi jak klapki przy niszy biletowej, wyrzutniki oraz czytniki monet itp. Jak podaje Miejska Infrastruktura, to właśnie te elementy wymagają najczęstszych napraw.
Najstarsze parkometry w Krakowie pracują od 2009 roku. Są to automaty, które z upływem czasu pochłaniają coraz więcej pracy i kosztów związanych z ich utrzymaniem. - Pamiętać należy, iż wymiana urządzeń wiąże się też z ich funkcjonalnością, np. parkometry montowane w 2009 roku nie posiadają funkcji, które obecnie stanowią standard, takich jak choćby możliwość wniesienia płatności w formach bezgotówkowych, wprowadzanie numeru rejestracyjnego samochodu czy czytelnych instrukcji wyświetlanych na dużych kolorowych ekranach – zwraca uwagę zarządca krakowskiej Strefy Płatnego Parkowania. Dodaje, że są miasta, które aby obniżyć koszty serwisu urządzeń lub zapewnić ich odpowiednią funkcjonalność, po okresie gwarancyjnym (np. po 5 latach) wymieniają parkometry na nowe.
Zdjęcie: : CC-BY-SA-3.0 (Zorro2212)