PILNE

Radni przygotowali niespodziankę dla rolkarzy i kobiet na szpilkach

22 grudnia 2017 Miasto
Autor:  Anna Kolet-Iciek

Zamiast wszędobylskiej kostki brukowej będziemy mieć w Krakowie więcej asfaltu. Podczas ostatniej sesji rady miasta radni przegłosowali uchwałę kierunkową w tej sprawie.

O tym, że osoby poruszające się na rolkach, deskorolkach, hulajnogach, czy wózkach inwalidzkich nie mają w Krakowie łatwego życia, miejscy aktywiści alarmują od dawna. Zwracają uwagę, że kostka brukowa, która trafia na nawierzchnie chodników skutecznie uniemożliwia poruszanie się tego typu “urządzeniami transportu osobistego”. Teraz jest szansa, że to się zmieni.

W uchwale kierunkowej, którą w środę radni przyjęli jednogłośnie znalazło się zalecenie dla prezydenta, by wszystkie nowo budowane lub remontowane chodniki zamiast fazowaną kostką brukową lub tradycyjnymi płytami chodnikowymi były wykładane asfaltem lub kostką niefazowaną ewentualnie nawierzchnią z żywicy.

Radni postulują też, by miasto zrezygnowało z kładzenia w ścisłym centrum Krakowa kostek z kamienia łupanego i zastąpiło go płytami granitowymi lub przynajmniej - jak czytamy w uchwale - wyznaczało wzorem Wrocławia pasy gładkiej nawierzchni nazywane “szpilkostradami”.

- Nasza propozycja powstała nie tylko z myślą o jeżdżących na rolkach czy hulajnogach, ale również osobach niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich, rodzicach z wózkami dziecięcymi, turystach z walizkami, czy paniach chodzących na szpilkach - tłumaczy Aleksander Miszalski, radny PO, który przygotował projekt uchwały.

Z jej przyjęcia cieszą się jednak głównie miłośnicy rolek.

- Kraków jako pierwsze miasto w Polsce będzie prowadzić spójną, przemyślaną politykę rolkarską - zauważa Jakub Łoginow z inicjatywy "Kraków i Śląsk dla rolkarzy". - Szczególnie cieszy fakt, że sprawa ta ma pełne poparcie prezydenta, który już wcześniej pozytywnie wypowiadał się na ten temat, a w przyszłorocznym budżecie uwzględnił kluczową dla rolkarzy inwestycję, czyli poszerzenie alejki przy Błoniach, o co zabiegał radny Andrzej Hawranek. Jest też obietnica wymiany w przyszłym roku asfaltu na Bulwarach Wiślanych, a Bulwary uzyskają wreszcie połączenie z 6-kilometrową trasą nad Wisłą z Mostu Zwierzynieckiego do Bielan. Tym samym, kluczowe dla środowiska rolkarskiego inwestycje mają szansę na realizację już w przyszłym roku - dodaje Łoginow.

Fot. pixabay.com

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.