- Lepsze drogi to większe szanse na rozwój, inwestycje i nowe miejsca pracy. Dlatego przygotowaliśmy Fundusz Dróg Samorządowych, z którego dofinansujemy modernizację i budowę tysięcy kilometrów dróg lokalnych. W 2019 roku na zadania infrastrukturalne realizowane przez samorządy województwa małopolskiego przeznaczymy ponad 370 mln zł. Jeszcze nigdy do Małopolski nie trafiły tak duże środki na drogi powiatowe i gminne - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
-T o doskonała wiadomość dla naszego regionu. Takie wsparcie pozwoli nam poprawić infrastrukturę drogową w wielu gminach, dzięki czemu podróż po Małopolsce będzie jeszcze bardziej przyjemna i komfortowa - mówi Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa.
Kilka dni temu został uzgodniony plan finansowy Funduszu Dróg Samorządowych. Dzięki temu, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu podziału środków Funduszu Dróg Samorządowych na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i dróg gminnych na poszczególne województwa, ustalony został limit wydatków na rok 2019 r. dla każdego z województw.
Dofinansowanie zadań jednorocznych, realizowanych przez samorządy województwa małopolskiego wyniesie ponad 298 mln zł, natomiast limit na dofinansowanie zadań wieloletnich, których realizacja może się rozpocząć w tym roku, wyniesie niemal 74 mln zł na każdy kolejny rok.
- Zachowanie sieci drogowej we właściwym stanie i zapewnienie bezpieczeństwa korzystającym z niej mieszkańcom jest dla wielu samorządów bardzo trudne. Podstawowym ograniczeniem są niewystarczające środki, jakimi na ten cel dysponują powiaty i gminy. Dlatego, we współpracy z przedstawicielami samorządów i minister finansów Teresą Czerwińską wypracowaliśmy zmiany, które pozwolą na lepsze wykorzystanie wsparcia rządu. Fundusz Dróg Samorządowych, zgodnie z zapowiedzią premiera Mateusza Morawieckiego, umożliwia staranie się o pomoc także biedniejszym samorządom, poprzez uzależnienie dofinansowania od wysokości dochodów - dodaje minister Andrzej Adamczyk.
Kolejnym etapem będzie weryfikacja przez wojewodów list zadań zgłoszonych przez samorządy w ramach naboru na 2019 r. z Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej i dostosowanie ich do kryteriów przewidzianych w ustawie o FDS. Następnie wojewodowie przeprowadzą nabory uzupełniające, do wysokości maksymalnego limitu środków, określonego dla każdego z województw.
Dofinansowanie ze środków FDS na zadania powiatowe i gminne będzie uzależnione od dochodów jednostek samorządu terytorialnego: im niższy dochód własny jednostki, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie będzie mogło wynieść do 80% kosztów realizacji zadania. Nowością jest także to, że z FDS możliwe będzie dofinansowanie zadań wieloletnich, co pozwoli na realizację większych inwestycji, które dotychczas były przez samorządy odkładane. Zwiększony został ponadto maksymalny limit dofinansowania dla pojedynczego zadania do 30 mln zł.
Fot. UMWM