PILNE

Strefa płatnego parkowania dla Zabłocia od 2017?

Przez ostatnie lata Zabłocie było intensywnie zabudowywane przez deweloperów. Tylko w 2015 roku oddano do użytku kilka biurowców przy ul. Powstańców Wielkopolskich. Niestety wskutek tych zmian Zabłocie zostało dosłownie oblężone przez samochody.

22 stycznia 2016 Komunikacja
Autor:  Adam Łaczek

Przez ostatnie lata Zabłocie było intensywnie zabudowywane przez deweloperów. Tylko w 2015 roku oddano do użytku kilka biurowców przy ul. Powstańców Wielkopolskich. Niestety wskutek tych zmian Zabłocie zostało dosłownie oblężone przez samochody. Ta jednostka urbanistyczna jest obecnie traktowana jako doskonałe miejsce na całodniowy darmowy postój. Zbyt duży popyt na wolne miejsce wraz z jego stała podaż powodują, że nie dla każdego znajdzie się miejsce parkingowe. Mamy więc wolnoamerykankę: kierowcy parkują gdzie chcą, nie bacząc ani na dewastację infrastruktury, ani na kulturę (zastawianie chodników), ani na bezpieczeństwo kogokolwiek poza nimi samymi (blokowanie skrzyżowań, przejść). W ciągu dnia auta oparkowują każdy wolny skrawek powierzchni otaczającej jezdnie. Na problemach parkingowych jednak się nie kończy: w ciągu szczytu popołudniowego na każdej uliczce pozwalającej wyjechać z Zabłocia tworzą się gigantyczne korki. Coraz pilniejszą sprawą staje się więc wyznaczenie Strefy Płatnego Parkowania na Zabłociu ograniczonej ulicami Powstańców Wielkopolskich, Stanisława Klimeckiego i Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

Zabłocie to generator samochodowego smogu

Badania naukowe dowiodły, że w obszarach śródmiejskich jak Zabłocie przeciętnie 30 % samochodów, to pojazdy poszukujące przez wiele minut wolnych miejsc postojowych. Strefa płatnego parkowania zdecydowanie redukuje zjawisko poszukiwania miejsc przez co ruch samochodowy ulega znacznemu zmniejszeniu. Potwierdza to publikacja naukowa „Air pollution abatement in Praque city” (Maria Kazmukova, Josef Janota, Vaclav Pisa 2006), która uznaje SPP za najbardziej efektywne narzędzie zmniejszające zanieczyszczenie powietrza pochodzące od samochodów. Strefa zmniejszy też ilość aut chcących wyjechać z Zabłocia w godzinach szczytu, przez co zmniejszą się generujące smog korki.

Mieszkańcy są za!

Paweł Kubisztal, prezes Stowarzyszenia PODGÓRZE.PL, współautor książki „Zabłocie. Przewodnik”, a zarazem mieszkaniec Zabłocia już od kilku lat bezskutecznie apeluje o strefę na Zabłociu. Podobne zdanie mają inni okoliczni mieszkańcy, z którymi rozmawiał Kubisztal. Warto dodać że radykalnie poprawia się dojazd komunikacją zbiorową na Zabłocie: od 1 września 2015 dzięki nowej estakadzie tramwajowej między Wielicką i Lipską obsługę komunikacyjną Zabłocia zapewniają dodatkowe linie tramwajowe:12, 50 i 9, a wkrótce dzięki nowej estakadzie kolejowej z Krzemionek odnowiony i zadaszony przystanek PKP Zabłocie stanie się ważnym węzłem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

SPP: nie czy, tylko kiedy

W Zabłociu jest już źle, a będzie jeszcze gorzej, bo właśnie trwa rozbudowa kilku kompleksów biurowych. Zamiast pytać czy powinna powstać strefa płatnego parkowania powinniśmy raczej zapytać kiedy ją najpóźniej wprowadzić? Trwa budowa 3 etapu Orange Office Park: budynek Haga o powierzchni 9 997 m2 ukończą pod koniec 2016. Kolejny 4 etap będzie miał powierzchnię 4 700 m2. Równolegle trwa realizacja IV etapu Enterprise Park – budynków E i F, o powierzchni 15 500 i 11 000 m2, zakończenie budowy planowane jest na połowę 2017 roku. Kilkaset metrów dalej, na terenach dawnego Telpodu powstaje Gremi Business Park o łącznej powierzchni 50 310 m2, z czego faza 1 o powierzchni 10 291 m2 będzie oddana na I kwartał 2017. Oprócz tego trwa budowa kilku dużych inwestycji deweloperskich na ul J.H. Dąbrowskiego, T. Romanowicza, Zabłocie (dawna fabryka Miraculum) i w okolicach Placu Bohaterów Getta. Ze względu na terminy oddania wymienionych inwestycji SPP powinna być wdrożona albo w grudniu 2016 (zanim zima uniemożliwi malowanie nowego oznakowania poziomego), albo od kwietnia 2017.

Adam Łaczek


Adam Łaczek, od urodzenia w Krakowie, Płaszów, Absolwent Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej Politechniki Krakowskiej. Związany ze Stowarzyszeniem Kraków Miastem Rowerów, oraz Stowarzyszeniem Przestrzeń-Ludzie-Miasto. Pierwsza publikacja na ibikekrakow: 17 marca 2010. Zainteresowania: - rowerowe BRD (edukacja, walka z mitami, SEWiK), - ruch pod prąd (animator akcji "Rowerem legalnie pod prąd"), - przewóz dzieci, - edukacja ws zanieczyszczeń, - promocja: Kraków na skróty, Rower mój środek transportu, - przyczepki, rowery cargo, rowerem na zakupy, rower i handel, - rowery w liczbach, statystyki, - zrównoważony transport (budżet), - sprzeciw wobec promowania i obligatoryjności kasków, - zmiana przepisów dla nietrzeźwych rowerzystów, - polityka parkingowa (w tym płatne parkowanie, parkowanie i handel), - transport zbiorowy,


fot. mi.krakow.pl/

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.