PILNE

Takich studiów jeszcze nie było. Będą się uczyć o czystym powietrzu

29 maja 2019 Apetyt na Kraków
Jakub Kot

Redaktor Naczelny

Inżynieria czystego powietrza - to nowy kierunek studiów, który już od najbliższego roku akademickiego wprowadza do oferty dydaktycznej Politechnika Krakowska. To jedyne takie studia w  Polsce. - Odpowiadamy na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów, którzy w kompleksowy sposób będą umieli działać na rzecz poprawy jakości powietrza - mówi dr inż. Piotr Beńko z Wydziału Inżynierii Środowiska Politechniki Krakowskiej. Pierwsza rekrutacja na studia inżynierskie uje już 10 czerwca. 

Nowy kierunek będzie prowadzony od października 2019 r. wspólnie przez trzy wydziały PK: Inżynierii Lądowej, Mechaniczny oraz Inżynierii Środowiska i Energetyki. Koordynatorem kształcenia będzie ten ostatni. - Potrzeba utworzenia kierunku "inżynieria czystego powietrza" wynika z rosnącego znaczenia problematyki jakości powietrza, w tym jej wpływu na zdrowie człowieka i środowisko, zwłaszcza w kontekście intensywnego rozwoju terenów zurbanizowanych oraz zmian klimatycznych. Zakres działań, koniecznych do podjęcia w celu zapewnienia warunków nie przekraczających dopuszczalnych poziomów stężeń zanieczyszczeń w powietrzu,  określonych m.in. w wytycznych  Światowej Organizacji Zdrowia, jest ogromny, zwłaszcza w Polsce. Takim zadaniom mogą podołać tylko dobrze przygotowani specjaliści o interdyscyplinarnej wiedzy, których nikt dotąd w Polsce nie kształci - wyjaśnia dr inż. Piotr Beńko, współtwórca programu kształcenia na nowym kierunku PK. - Inżynier czystego powietrza będzie przygotowany do prowadzenia kompleksowych działań na rzecz poprawy jakości powietrza, w szczególności do identyfikacji rodzajów i źródeł emisji zanieczyszczeń, rozpoznania mechanizmów ich rozprzestrzeniania się i transportu wreszcie proponowania rozwiązań technicznych, technologicznych i systemowych zmierzających do poprawy jakości powietrza - podkreśla ekspert PK. 

Jak dodaje dr inż. Agnieszka Flaga-Maryańczyk, opiekun nowego kierunku, pomimo coraz większej wiedzy i świadomości społecznej oraz podejmowanych w tym zakresie działań, przekroczenia dopuszczalnych poziomów stężeń  zanieczyszczeń w powietrzu, szczególnie zimą, są wciąż w Polsce ogromne. ­- Kwestie norm emisji ze źródeł przemysłowych zostały dobrze uregulowane prawnie, dzięki czemu obserwuje się stopniowe ograniczanie emisji z tego sektora. Wciąż jednak istnieje problem emisji komunikacyjnych,zwłaszcza w centrach dużych miast i tzw. niskiej emisji, szczególnie w zwartej zabudowie domów jednorodzinnych. Działania naprawcze, prowadzone zwłaszcza w sektorze bytowo-gospodarczym, nie przekładają się w istotny sposób na poprawę stanu powietrza w miastach. Kluczem do skutecznej walki ze smogiem jest bowiem podejście kompleksowe, uwzględniające wszystkie czynniki wpływające na jego powstawanie - podkreśla Agnieszka Flaga-Maryańczyk.  

Stąd interdyscyplinarny program kształcenia na nowym kierunku PK. Absolwenci zdobędą wiedzę i umiejętności w zakresie: 

- identyfikacji rodzaju i źródeł emisji zanieczyszczeń do powietrza;

- możliwości efektywnego technicznie i ekonomicznie wykorzystania najnowszych osiągnięć technicznych czy rozwiązań systemowych w zakresie redukcji emisji zanieczyszczeń do powietrza;

-  rozprzestrzeniania się i transportu zanieczyszczeń w powietrzu;

- metod i technik prowadzenia monitoringu jakości powietrza;

- przewietrzania obszarów zurbanizowanych;

- meteorologii, fizyki i chemii troposfery oraz dynamiki atmosfery ziemskiej;

- aerodynamiki stosowanej i inżynierii wiatrowej;

- planowania i kształtowania obszarów miejskich, infrastruktury technicznej i transportowej miast, aglomeracji i regionów, również w odniesieniu do obszarów chronionych;

- kształtowania mikroklimatu pomieszczeń, w tym jakości powietrza wewnętrznego;

- efektywności energetycznej budynków, procesów przemysłowych i transportu, w tym zasad oceny zapotrzebowania na energię oraz możliwości ograniczania zapotrzebowania na energię paliw pierwotnych;

- projektowania, budowy, planowania, eksploatacji oraz modernizacji instalacji, systemów, procesów produkcyjnych, maszyn i urządzeń kształtujących jakość powietrza; 

- oceny skali zagrożeń i wpływu zmian klimatycznych oraz zanieczyszczenia powietrza na środowisko i zdrowie człowieka.

Zdobyta w toku studiów wiedza przygotuje inżynierów czystego powietrza do praktycznego rozwiązywania problemów w zakresie kształtowania jakości powietrza, także dzięki dużemu udziałowi praktycznych form zajęć: laboratoryjnych i projektowych, a także praktyk realizowanych m.in. u partnerów gospodarczych PK. Trzon kadry dydaktycznej stanowić będą pracownicy trzech wydziałów współtworzących kierunek, a także nowo powstającego Laboratorium Aerodynamiki Środowiskowej (będzie jednym z najnowocześniejszych w Europie obiektów badawczych m.in. do oceny wpływów środowiskowych na ludzi i budowle). PK zamierza zaprosić do współpracy także specjalistów spoza uczelni, m.in. z samorządów, jednostek rządowych  i aktywistów z organizacji walczących o czystość powietrza. - Zamierzamy stworzyć wokół nowego kierunku forum aktywnej wymiany opinii, zapraszać na cykliczne spotkania i debaty przedstawicieli różnych obszarów wiedzy - podkreśla Piotr Beńko. 

Absolwenci nowego kierunku znajdą pracę w jednostkach samorządu terytorialnego i administracji państwowej,  odpowiedzialnych m.in. za planowanie i kształtowanie obszarów miejskich; firmach projektowych, eksploatacyjnych i wykonawczych, działających w obszarze problematyki czystego powietrza; zakładach produkcyjnych (będących źródłem zanieczyszczeń powietrza); przedsiębiorstwach zajmujących się eksploatacją infrastruktury technicznej i transportowej; jednostkach prowadzących monitoring oraz oceny jakości powietrza, placówkach naukowych oraz sektorze doradztwa inwestycyjnego. 

Studia I stopnia na kierunku inżynieria czystego powietrza potrwają 3,5 roku. Pierwsza rekrutacja rozpocznie się 10 czerwca, przygotowano w niej 36 miejsc. 

Ogółem w letniej rekrutacji Politechnika Krakowska zaproponuje w tym roku studia I stopnia na 30 kierunkach, wśród innych nowości pojawią się m.in.: inżynieria i gospodarka wodna, inżynieria środków transportu, pojazdy samochodowe, systemy i urządzenia przemysłowe. W sumie na wszystkich rodzajach studiów uczelnia przygotowała w letniej rekrutacji 4,7 tys. miejsc.



Fot. Jan Zych/ Politechnika Krakowska 

Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.