Jak zwykłego składaka zamienić w stabilny rower trójkowy dla seniora albo przechyłową wyścigówkę dla nastolatka? Rozwiązanie znalazł student Politechniki Krakowskiej Wojciech Janas. Dzięki zaprojektowanym przez niego specjalnym nakładkom zwykły jednoślad można zamienić w całkiem nowy pojazd trójkołowy na zakupy albo do ekstremalnej przygody. Projekty powstał w ramach prac inżynierskiej i magisterskiej studenta Wydziału Mechanicznego PK pod opieką prof. Witolda Grzegożka. Rower został już zgłoszony do ochrony wzorem użytkowym w Urzędzie Patentowym RP.
– Stworzenie pojazdu trójkołowego było najpierw pomysłem na pracę inżynierską. Główną ideą była możliwość przerobienia zwykłego roweru na pojazd trójkołowy, który jest stabilniejszy, a jego użytkowanie przynosi więcej przyjemności osobom w każdym wieku. Przeróbka miała się odbywać bez jakichkolwiek zmian w konstrukcji roweru - wyjaśniaWojciech Janas. Jak dodaje, w swoim pomyśle wzorował się na francuskim pojeździe KIFFY, z tą różnicą, że francuski rower jest produkowany jako gotowy trójkołowiec. Tymczasem konstrukcja z Politechniki miała łatwo przechodzić w z dwu- w trzykołową i odwrotnie. W pracy inżynierskiej student PK przedstawił pomysł oparty na dołączeniu do roweru dwukołowej dostawki. - Montaż całości ogranicza się do dwóch czynności - zdemontowania przedniego koła, w miejsce którego mocowana jest dostawka za pomocą szybkozamykacza oraz przymocowania konstrukcji do kierownicy. Pojazd zbudowany jest w układzie tadpole - dwa koła z przodu i jedno koło z tyłu. Obracając kierownicą obracamy jednocześnie całą konstrukcją, dzięki czemu można zmieniać kierunek jazdy. Zastosowano zawieszenie z podwójnymi wahaczami równej długości. Zastosowana belka ustalająca utrzymująca wahacze w żądanej pozycji i powoduje, że chwilowy środek obrotu trójkołowca znajduje się na ziemi, tak jak w tradycyjnym rowerze. Jest to rozwiązanie dotąd niespotykane w rowerach trójkołowych - wyjaśnia młody konstruktor. Dodatkowo pojazd wyposażony jest w demontowany koszyk zakupowy, co podnosi jego funkcjonalność w warunkach miejskich.
W obronionej właśnie pracy magisterskiej student PK, we współpracy z promotorem prof. Witoldem Grzegożkiem, rozwinął swój pomysł, przy czym aktualna pozostała główna idea - by w konstrukcji dwukołowca nie wprowadzać żadnych zmian. - Wykorzystaliśmy zawieszenie z poprzedniego pojazdu, modyfikując układ wahaczy na trójkątny. Pozostawiono koncepcję belki ustalającej. Modernizacji uległ natomiast sposób, w jaki pojazd skręca. Wzorując się na pojeździe AddBike, rower wyposażono w bardziej zaawansowany zwrotniczy układ kierowniczy. Oznacza to, że koła pojazdu skręcają tak, jak w samochodzie. Wpłynęło to na poprawę odczuć z jazdy rowerem, powodując większą łatwość w manewrowaniu - mówi Wojciech Janas. Pojazd mocowany jest w dwóch punktach: dolne połączenie do widelca, a górne do otworów na chlapacz w tylnej części ramy roweru. Ruch kierownicy, w przeciwieństwie to poprzedniego trójkołowca, nie powoduje wychylania całej konstrukcji - obracają się tylko same koła. Ponadto zamontowano hamulce hydrauliczne kół przednich. Trójkołowiec również można wyposażyć w koszyk zakupowy.
Ten zmodyfikowany pomysł został już zgłoszony do ochrony wzorem użytkowym w UP RP, student PK na jego podstawie obronił właśnie pracę magisterską na Wydziale Mechanicznym uczelni. Wspólnie z promotorem czynią też starania, by oboma pomysłami zainteresować producentów rowerów i skomercjalizować wynalazek.
Źródło: materiały prasowe PK