Dziś na konferencji w Magistracie Marcin Hanczakowski - p.o dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu - poinformował o najnowszych planach ZIKiT. Omawiane działania mają dotyczyć wprowadzenia zmian w oznakowaniu w centrum miasta. Czas na ich wdrożenie został wydłużony przez Wojewodę Małopolskiego.
Wojewoda wczoraj przedłużył termin realizacji nakazów dotyczących likwidacji Strefy Ograniczonego Ruchu na Kazimierzu oraz usunięcia oznakowania dopuszczającego ruch rowerowy na niektórych chodnikach. – Cieszymy się, że Wojewoda Małopolski wsłuchał się w naszą argumentację i przesunął terminy wprowadzania nakazów w życie. To pozwoli nam spokojniej wprowadzić zmiany, w sposób bardziej przyjazny dla mieszkańców. – mówił dziś Hanczakowski.
O jakich działaniach mowa? Przede wszystkim na Kazimierzu wciąż będzie obowiązywała Strefa Ograniczonego Ruchu: ZIKiT nie przywróci wcześniejszego porządku w tym rejonie. – Konsultacje z mieszkańcami przesuniemy na koniec sierpnia i września tak, by miały one pełniejszy wymiar – tłumaczył p.o dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, dodając, że spowoduje to przesunięcie wprowadzenia Strefy Czystego Transportu z sesji sierpniowej rady miasta, prawdopodobnie na koniec września.
Szybciej za to zostaną usunięte oznakowania dopuszczające ruch rowerowy: tu ZIKiT planuje wprowadzić zmiany maksymalnie w ciągu trzech tygodni. W przypadku ruchu rowerowego nowe oznakowanie ma zachować status quo.
Zmiany nie ominą także zasad regulujących m.in. wjazd do Strefy Ograniczonego Ruchu w centrum miasta, które zgodnie z decyzją wojewody mogą być wprowadzone do 21 grudnia. Na razie pozostanie oznakowanie: „za zezwoleniem zarządcy drogi”. – Docelowo przygotowujemy się do zniesienia zezwoleń i wprowadzenia nowej organizacji ruchu do końca tego roku. – zaznaczył Hanczakowski.
Przesunięcie terminów to efekt zapytań kierowanych do Wojewody Małopolskiego o możliwość wprowadzania zmian nie po 30 dniach od daty ogłoszenia nakazu, a dopiero od listopada. Przedłużenie tego okresu pozwoli na sprawniejsze wdrożenie zaplanowanych działań dotyczących zmian oznakowania w centrum Krakowa. Pełniący obowiązki dyrektora ZIKiT zaznaczył jednak, iż prawo w zakresie organizacji ruchu jest niejednoznaczne i trudne. Trzy nakazy wojewody zaskarżone przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu pozwolą uzyskać konkretną wykładnię sądową przepisów w takich sprawach.
Fot. ZIKiT