PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na kwotę 180 mln zł dotyczącą opracowania dokumentacji projektowej dla budowy nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. To ważny etap inwestycji, która zapewni lepszą komunikację w Małopolsce oraz z północy na południe Polski i Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne.
- To doskonała wiadomość dla mieszkańców Małopolski, którzy od lat czekają na realizację tej inwestycji. Podpisana dziś umowa to znaczący krok i nowe możliwości dla rozwoju kolei nie tylko w naszym regionie, ale także w Polsce i Europie - przekonuje marszałek Witold Kozłowski.
To pierwszy z trzech etapów inwestycji dla budowy nowej linii "Podłęże - Piekiełko", a także modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Etap I obejmuje prace przygotowawcze zawiązane m.in. z opracowaniem dokumentacji projektowej i wykupem gruntów, niezbędnych pod nowe tory. Wykonawca dokumentacji dostarczy PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. opracowania konieczne dla przeprowadzenia wykupu gruntów oraz wykonania robót budowlanych związanych m.in. z koncepcją programowo-przestrzenną, projektami budowlanymi i wykonawczymi oraz decyzjami administracyjnymi. Przygotuje również materiały wymagane do ogłoszenia postępowań przetargowych na roboty budowlane.
- Zawarta dzisiaj umowa to niezwykle ważny etap ogromnej inwestycji: budowy nowej linii między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącej trasy Chabówka - Nowy Sącz. Inwestycja ma znaczenie dla regionu, Polski oraz komunikacji międzynarodowej. Jest kluczowa dla rozwoju regionalnego. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat. To kolejny dowód na to, że z determinacją dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Kolejne etapy inwestycji są związane z modernizacją istniejącej linii kolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. - Zawarta umowa na opracowanie dokumentacji projektowej jest największą w historii polskiej kolei pod względem zakresu. Nowa trasa będzie wymagała m.in. budowy 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Zmodernizowana zostanie 75-kilometrowa istniejąca linia między Chabówką a Nowym Sączem - mówił prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel.
Ostatecznym efektem przedsięwzięcia będzie zapewnienie lepszych połączeń regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez zdecydowane skrócenie czasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże oraz wygodniejsze i szybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Według przeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane, w czasie krótszym niż 2 h, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 h.
Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska.
Fot. UMWM