PILNE

Za cztery lata pojedziemy Trasą Łagiewnicką

01 lutego 2017 Komunikacja
Autor:  m.s.

 Inwestycja obejmie przede wszystkim budowę nowej drogi na odcinku od ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania ulic: Witosa, Halszki i Beskidzkiej, a także linii tramwajowej pomiędzy pętlą Kurdwanów, a ul. Zakopiańską. Polski Funduszu Rozwoju przekażę na ten cel około 200 milionów złotych. Umowę kredytową w tej sprawie podpisali prezydent Jacek Majchrowski i wicepremier Mateusz Morawiecki.

- Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa - w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin - powiedział Prezydent Jacek Majchrowski.

Z kolei Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów, dodał, że planowana trasa jest przykładem nowoczesnej sieci transportowej pomyślanej tak, aby jak najlepiej służyć potrzebom gospodarczym Krakowa i całej Małopolski oraz podnieść jakość życia mieszkańców.

Inwestycja obejmie przede wszystkim budowę nowej drogi publicznej przyspieszonego ruchu na odcinku od ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania ulic: Witosa, Halszki i Beskidzkiej, a także linii tramwajowej pomiędzy pętlą Kurdwanów a ul. Zakopiańską. Na odcinkach międzywęzłowych przewidywane jest powstanie dodatkowego pasa ruchu, przeznaczonego dla komunikacji zbiorowej. W znacznej części jezdnia zostanie poprowadzona w tunelach. Dodatkowo, w ramach realizacji zadania, przebudowana lub zbudowana zostanie infrastruktura towarzysząca w zakresie uzbrojenia terenu, mostów na rzece Wildze, przystanków dla komunikacji zbiorowej, ciągów pieszo-rowerowych i zabezpieczeń akustycznych.

Trasa  Łagiewnicka to 3,5 km drogi i 2,3 km linii tramwajowej. W ramach inwestycji powstanie 5 tuneli, nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki i ścieżki rowerowe. Zgodnie z założeniem, Trasa Łagiewnicka rozładuje ruch kołowy w rejonie Borku Fałęckiego i Łagiewnik. Dziś bowiem, bardzo wielu kierowców, by przejechać od osiedla Ruczaj do ul. Zakopiańskiej wybiera wąskie uliczki obsługujące zabudowę jednorodzinną w tym rejonie, szczególnie ul. Zbrojarzy, przez co niejednokrotnie dochodzi tam do niebezpiecznych sytuacji. Po realizacji Trasy Łagiewnickiej, przejazd pomiędzy południowym dzielnicami miasta będzie się odbywał z wykorzystaniem nowej drogi, a z pominięciem wąskich uliczek osiedlowych.

Budowa Trasy Łagiewnickiej będzie finansowana ze środków Polskiego Funduszu Rozwoju (około 200 milionów złotych), ale też z innych źródeł. Niemal 300 mln złotych kredytu zapewni działający w ramach Grupy PFR Bank Gospodarstwa Krajowego. W grudniu 2016 roku zgody kredytowe uzyskał także Europejski Bank Inwestycyjny. Szacowana wysokość finansowania EBI w ramach Planu Junckera to blisko 400 mln złotych. Miasto wystąpiło również o 97,5 mln złotych dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajową część projektu. Wniosek ocenia Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowity koszt inwestycji, z uwzględnieniem finansowania w okresie budowy, szacowany jest na ok. 1 mld złotych. 


Zamknij

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.