Mieszkańcy czterech południowych dzielnic Krakowa są niezadowoleni z nowej siatki połączeń, jaką wprowadził Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Pod apelem, w którym domagają się przywrócenia dawnych linii autobusowych podpisało się ponad 550 osób.
Zmiany, które od marca wprowadził ZIKiT niewątpliwie poprawiły komunikację w Swoszowicach. Kursują tam teraz często linie 484 oraz 107. Z nowych rozwiązań nie cieszą się jednak mieszkańcy dzielnicy Podgórze Duchackie w skład, której wchodzą cztery duże osiedla: Wola Duchacka-Wschód, Wola Duchacka – Zachód, Piaski Nowe i Kurdwanów.
- Chodzi o to, że osiedle Wola Duchacka – Wschód pozbawione zostało połączenia z tramwajem przy ul. Wielickiej. Wcześniej było ono możliwe dzięki linii 107 kursującej do zajezdni „Powstańców Wielkopolskich” – mówi radna Anna Maria Miłowska, koordynatorka zbierania podpisów pod apelem do ZIKiT.
Jej zadaniem niezrozumiałe jest tez przekierowanie linii 184 z ulicy Malborskiej na Walerego Sławka.
- Ten autobus łączył nasze dzielnicę. Umożliwiał przejazd wzdłuż granic wszystkich osiedli – mówi radna Miłowska.
Mieszkańcy twierdzą, że dzięki autobusowi 184 dzieci z całego osiedla mogły dojechać do szkoły, która mieści się przy ulicy Malborskiej. Teraz jest to utrudnione i wiąże się z przesiadkami, dłuższą drogą i długim oczekiwaniem albo przed lekcjami albo po nich. Z tych połączeń korzystali także uczestnicy zajęć organizowanych przez dom kultury.
- Uruchomienie w zamian nowej linii 169 jest niewystarczająca, bo to jedyny autobus, która jeździ przez ulicę Malborską - twierdzi radna.
Mieszkańcy chcą, by ZIKiT rozważył przywrócenie linii 184 przez ulicę Malborską i linii 107 chociażby do Dworca w Płaszowie. Pod apelem w tej sprawie podpisało się ponad 550 osób. Jednocześnie rada dzielnicy XI jednogłośnie podjęła uchwałę, która ma doprowadzić do przywrócenia poprzedniej siatki połączeń.
Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT, nie daje jednak większych szans na załatwienie tego problemu w najbliższym czasie. Jego zadaniem linią 184 jezdziło mało mieszkańców i dlatego ZIKiT zmienił nieco trasę oraz zdecydował się przedłużyć ją do Swoszowic. Z kolei tylko 7% pasażerów z ul. Malborskiej korzystała z linii 107, by dojechać do tramwaju na ul. Wielickiej.
- Nową siatkę połączeń konsultowaliśmy ze wszystkimi dzielnicami. Ale w komunikacji nie jest tak, że wszystko jest na zawsze. Jeśli okaże się, że pasażerowie nie przyzwyczają się do tych zmian i problem nadal będzie się utrzymywać to zastanowimy się nad nowymi rozwiązaniami . W tej chwili uważamy jednak, że taka siatka połączeń jest dobra – mówił Michał Pyclik.