Zrujnowane krakowskie torowiska zostaną naprawione. Sprawdź, które?
Osiem krakowskich torowisk przejdzie remont dzięki unijnemu dofinansowaniu. Kraków dostał właśnie na ten cel 76,5 mln złotych. Naprawy doczekają się wreszcie tory tramwajowe na ul. Kościuszki. Dzięki unijnemu wsparciu, w wysokości 151 mln zł, w ciągu trzech najbliższych lat powstanie też nowa linia tramwajowa do Górki Narodowej.
Remont tego torowiska wraz z przebudową ulicy miał się rozpocząć w tym roku. Wcześniej została nawet wyłoniona firma, która miała opracować projekt. Problem w tym, że splajtowała i całą procedurę trzeba było zaczynać od początku, a pieniądze, które miały pójść na remont Kościuszki zostały przesunięte na ul. Krakowską i Królewską.
Tymczasem torowisko na ul. Kościuszki jest w fatalnym stanie. Wystarczy, że temperatura wzrośnie do kilkunastu stopni powyżej zera, a szyny ulegają wybrzuszeniu. Latem niemal codziennie tory są polewane wodą, żeby zapobiec awarii. Jeszcze w marcu tego roku Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapowiada, że remont Kościuszki może ruszyć dopiero w 2020 roku.
Teraz dzięki unijnemu wsparciu jest szansa, że inwestycja zostanie zrealizowana już w przyszłym roku.
Oprócz torów na ul. Kościuszki pieniądze z unijnego dofinansowania zostaną przeznaczone na:
torowisko na ul. Basztowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
torowisko na ul. Zwierzynieckiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą
układ torowy w węźle rozjazdów Ronda Kocmyrzowskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą i przebudową podstacji trakcyjnej "Bieńczycka”,
torowisko na ul. Krakowskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
torowisko na al. Solidarności wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
torowisko na ul. Starowiślnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
torowisko w ciągu ulic Królewskiej, Podchorążych, Bronowickiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Przy okazji zmodernizowane zostaną perony, przystanki i wiaty tramwajowe.
Latem przyszłego roku rozpoczną się również prace przy budowie nowej linii tramwajowej pomiędzy Krowodrzą Górką a Górką Narodową. Koszt tej inwestycji jest szacowany na niemal 379 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść 151 mln zł. Budowa ma się zakończyć w grudniu 2020 r.
Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały i ul. Pachońskiego do Górki Narodowej. Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz budowę sieci trakcyjnej parkingów.
Fot. pixabay.com